Wat is de Bijbel?

Jarenlang hebben uitgevers dikke zwarte Bijbels uitgegeven.  Misschien is dat wel de redden dat de Bijbel een imago heeft van een oud en saai boek.Toch is de Bijbel veel meer dan zomaar een boek. Het is een boek dat mensen in beweging heeft gezet, dat de wereld heeft gevormd en veranderd. Hoe? Mensen die de Bijbel gingen lezen veranderden. En als mensen veranderen dan verandert de wereld om hen heen mee.

Tegenwoordig kan je Bijbels kopen met kleurige en vrolijke omslagen, maar ook nog steeds in het deftige zwart. Het maakt niet uit hoe de buitenkant eruit ziet, maar het gaat om wat erin staat. Misschien denk je dat een Bijbel een mysterieus en moeilijk boek is, maar iedereen kan de Bijbel lezen. Toch is de bijbel geen gewoon boek, maar een hele wereld op zich. Als je de Bijbel leest gaat de wereld van God voor je open. Je ontdekt in deze wereld wie God is, wat Hij van plan is met de wereld en wat deze God met jou te maken heeft.

De Bijbel is een oud boek uit een andere tijd en een andere cultuur. Om de Bijbel goed te kunnen begrijpen moet je van te voren een aantal dingen weten:

  • De Bijbel is eigenlijk niet één boek, maar een verzameling van een flink aantal boeken bij elkaar! Het woord ‘bijbel’, komt van het Griekse ‘ biblija ‘, wat ‘ boeken ‘ of ‘ bibliotheek ‘ betekent. De boeken zijn geschreven door verschillende soorten mensen, namelijk koningen, profeten, geleerden en hele gewone mensen. In de boeken vind je verschillende soorten teksten, namelijk geschiedenis, levensbeschrijvingen, wetten en poëzie…
  • De verschillende boeken in de Bijbel zijn niet in één keer achter elkaar geschreven, maar over een periode van minstens 1000 jaar. De teksten zijn dus in verschillende tijden geschreven.
  • Doordat de boeken in verschillende periodes geschreven zijn, kom je er allerlei verschillende oude culturen in tegen. Zo kun je lezen over Egypte, Assyrië, de Perzen,  het Griekse rijk van Alexander de Grote, het Romeinse rijk van keizer Augustus.

Toch hangen alle boeken van de Bijbel met elkaar samen en zit er een eenheid in. Is dat een aanwijzing dat God bij dit boek betrokken is? Elk Bijbelboek laat een stukje van Gods plan met de wereld, de geschiedenis en individuele mensen zien. Als je de Bijbel leest zul je merken dat die oude teksten uit andere culturen jou ook echt iets te zeggen hebben!

Samenstelling van de Bijbel

De Bijbel bestaat uit twee delen. Het Oude Testament beschrijft een periode van meer dan 3000 (!) jaar.  Het Nieuwe Testament beschrijft een periode van nog geen 100 jaar. In het Oude Testament kun je lezen dat God belooft dat er een redder (Messias) zal komen, die een einde zal maken aan de ellende van de mensen. In het Nieuwe Testament gaat het over de Messias die gekomen is: Jezus Christus, de verlosser die werd beloofd.

Het woord “testament” betekent “verbond“, een afspraak tussen God en mensen. We maken onderscheid tussen het Oude en het Nieuwe Testament omdat er met de komst van Jezus veel veranderd is: God gaat nu op een andere manier met ons om. Toch betekent dat niet dat het Oude Testament ‘ oud nieuws ‘ is. De Bijbel is een eenheid, als je de boodschap van het Oude Testament kent helpt dat om het Nieuwe Testament beter te begrijpen.

God wil door de Bijbel heen zijn plan en liefde voor mensen duidelijk maken. Daarom wordt de Bijbel ook wel eens “heilige schrift” genoemd – het is niet zomaar een boek… het is Gods Woord voor ons.

Het is handig om te weten dat er vaak een soort cryptische code wordt gebruikt om precies een bepaalde zin uit de Bijbel aan te wijzen. Op deze manier kan je snel iets aanwijzen zonder iedere keer volledig alles uit te schrijven. Als je dit niet gewend bent lijkt het wel op een soort wiskundige formule ;)

Voorbeeld 1: Mat 6:33-34 staat dan voor het evangelie van Matteüs (eerste boek uit het Nieuwe Testament), het zesde hoofdstuk en daarvan de teksten met nummer 33 tot 34. Daar staat “Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

Voorbeeld 2: 2 Sam 22:2 staat voor het tweede boek van Samuël, hoofdstuk 22 en de tekst met het nummer 2. Daar staat “Hij zei: ‘HEER, mijn rots, mijn vesting, mijn bevrijder,

Toen de verschillende boeken van de Bijbel werden geschreven waren deze niet ingedeeld in hoofdstukken en teksten. Deze zijn pas veel later toegevoegd vanwege deze reden dat je dan snel de dingen kan vinden. Het onderverdelen in hoofdstukken is in het jaar 1228 door de Engelse predikant Stephen Langton gedaan. Het Oude Testament is in 1448 in verzen onderverdeeld en het Nieuwe Testament in 1551. De volledige Bijbel zoals we die nu kennen (onderverdeeld in hoofdstukken en verzen) verscheen voor het eerst in de Geneefse Bijbel in het jaar 1560. Deze vertaling kan je online vinden op verschillende plekken, zoals deze.

De Bijbel kan een moeilijk boek zijn bij de start. Verderop geef ik je wat handvatten om aan de slag te gaan. Want de Bijbel is een boek waardoor je de stem van God kan horen. Zie het als een avontuur waar je in stapt.

Volgende: om te starten »

Abonneer
Laat het weten als er
guest

6 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
marie louise
marie louise
8 jaren geleden

Waar kan ik een oude bijbel kopen?

judith
judith
Antwoord aan  marie louise
3 jaren geleden

antiquariaat

anna
anna
11 jaren geleden

Dit boek is onze weg die we dienen te wandelen.ten goede voor ons. het beste boek ooit. het duurt een hele tijd om het te begrijpen, maar geduld is de boodschap. Het is de moeite waard.

Ron Linders
Ron Linders
11 jaren geleden

Hoofdstuk 6 bij voorbeeld 1

Wouter van der Toorn
Wouter van der Toorn
Antwoord aan  Ron Linders
11 jaren geleden

Dank je, is gecorrigeerd.

wil
wil
11 jaren geleden

Goed om in een korte bijdrage iets uit te leggen over wat de bijbel is.