Jongeren (Lezing Jeugdkerk)

4 min leestijd

"Wij willen de boodschap van Gods Liefde doorgeven aan jongeren". Dat is een mooi streven, maar hoe pak je dat eigenlijk aan. Hoe bereik je jongeren? 

Daarvoor is één ding ontzettend belangrijk: weet wie de doelgroep is! Want door jongeren te kennen, te weten wat er in hen omgaat, kun je inhaken op de dingen die hen bezighouden. Dan is het mogelijk om hen aan te spreken in hun eigen taal en om ingangen te vinden in hun gedachtewereld.

Het is alweer even geleden dat ik zelf tiener was. En sinds die tijd is er enorm veel veranderd. Ik wil vanavond vijf belangrijke woorden bespreken die op dit moment de basis vormen voor communicatie met jongeren. Deze begrippen vormen ook de basis voor ons doen en laten binnen X-Site.


1. Authenticiteit/Echtheid.
Iedereen kent het voorbeeld van de vader die zich helemaal ziek rookt en vervolgens tegen zijn zoon zegt dat roken slecht is. Dat komt niet over. De wereld zit vol met deze voorbeelden. Bush die vrede wil in het Midden-Oosten en daarom een oorlog begint. Woorden die niet in overeenstemming zijn met daden. Jongeren hebben daar genoeg van. Je krijgt respect als je echt bent, als je eerlijk bent. Dat betekent niet dat je altijd pasklare antwoorden moet hebben, juist niet. Je moet vertellen over hoe je het zelf voelt en beleeft.
Dit begrip geldt voor politici, reclamemaker etc. maar ook voor X-Site.

Wij willen dat X-Site authentiek is. Dat is de sleutel om de boodschap van God ook echt in jongerenharten te laten landen. Dat betekent dat we van medewerkers vragen om authentiek te zijn. Wat is dat dan? Laat zien wie je bent aan mensen om je heen. Laat je goede kanten zien en wees niet bang om je fouten toe te geven. Vertel eerlijk over je geloof en ga geen mooi praatje ophangen. Daar prikken je niet-gelovige vrienden/klasgenoten doorheen.

Het betekent ook dat we sprekers vragen om eerlijk te zijn. Zeg niet dat alles goed komt als je christen wordt. Wees eerlijk en geef geen antwoorden die 'in theorie' kloppen, maar waar je in de praktijk niets mee kunt. Bv. zo'n vraag als 'waarom is er zoveel ellende in de wereld'. Met een antwoord 'door de zondeval' kan geen jongere iets.


2. Originaliteit

Vroeger was het 'in' om allemaal in een Levi's 501 te lopen, of om allemaal diezelfde sportschoenen van Nike aan te hebben. Dat is over. Jongeren van nu willen zichzelf onderscheiden van de massa. Zij roepen 'We want it more special'. De een draagt een nog bijzonderdere spijkerbroek dan anderen. De ander gaat juist tegen de trend in. Als je tegenwoordig als bedrijf niet origineel bent, dan vinden jongeren dat een gebrek aan creativiteit. Jongeren zitten niet te wachten op een kopie van wat er al is. Daarom willen we met X-Site origineel zijn, creatief. God heeft die gaven gegeven, laten we ze ook vooral benutten!


3. Kwaliteit
Wat je doet, moet lang meegaan. Het moet duurzaam zijn. We willen met X-Site geen kort, hevig iets brengen, we willen jongeren iets meegeven waar ze ook echt wat aan hebben. Het moet kwalitatief zijn.

 


4. Zelfontplooiing

Subculturen zoals we die vroeger hadden, zijn verleden tijd. Je hebt geen echte punkers meer of kakkers of housers. Hoe je eruit ziet, zegt niets meer over je denkbeelden. Jongeren zijn enorm op hun eigen ontwikkeling gericht en houden niet van hokjesgeest. Ze willen zelf de dingen ontdekken, op hun eigen manier. Ik denk dat X-Site daarin een middel is. X-Site wil jongeren niet 'even vertellen hoe het zi'. X-Site is voor jongeren een manier om de Bijbel te onderzoeken en vervolgens zelf te beslissen wat ze ermee willen.

 


5. Zingeving
De maatschappij wil weer normen en waarden. Madonna, die in de jaren 90 nog de vrije seks bezong en beoefende, is anno 2004 een brave moeder en echtgenote en is vervent aanhangster van de Kabbala. Want ondanks het feit dat we alles hebben op materieel gebied zijn we nog steeds niet gelukkig.
Op die trend wil X-Site inspelen. Wij geloven dat we iets hebben wat zin geeft aan je leven en het is nu de tijd om dat ook te vertellen!

 

Kortom:
X-Site en haar medewerkers staan in alles wat ze doen voor Authenticiteit, orginaliteit, kwaliteit, zelfontplooiing en zingeving. Als deze dingen je echt onbekend voorkwamen, verdiep je dan alsjeblieft in jongeren. Lees hun bladen, leer hun taal kennen. Want dat alleen is de manier om met hen te communiceren.

Klik hier voor de website van jeugdkerk X-Site.

Lezing gehouden door Marieta van der Velde.