Clicky

Generic selectors
Exacte overeenkomst
Zoek in titel
Zoek in content
Zoek in artikelen
Zoek in pagina's
Filter by Categories
Bijbel
Communicatie
Creatief
Films
Geek
God
Inspiratie
Internet
iPad
iPhone
Jongeren
Kerk
Leiderschap
Mac OS X
Persoonlijk
Preekkunst
Social Media
Tech
Verhaal
wordpress

Agapè maakt speerpunt van internet-evangelisatie

29 juni 2005

Vandaag in het Nederlands Dagblad een artikel over Agapè en Internet Evangelisatie. Naar aanleiding van de Agapè Nieuws die gisteren op de mat viel.

van onze redactie kerk
DOORN – Internet biedt grote mogelijkheden om het evangelie te verspreiden, maar in Nederland worden die nog niet optimaal benut. Dat zegt Wouter van der Toorn, mediacoördinator van Agapè.

De interkerkelijke evangelisatiebeweging Agapè beschouwt internet voor de toekomst als ,,het meest strategische middel'' voor de verspreiding van het evangelie, zegt Van der Toorn. ,,Vrijwel iedereen in Nederland beschikt vandaag de dag over internet, en daarvan maken evangelisten nog te weinig gebruik.''

Er zijn wel grote christelijke organisaties, zoals de Evangelische Omroep, die veel werken met internet. ,,Maar de EO houdt zich niet specifiek bezig met internet-evangelisatie.''

En dat terwijl volgens Van der Toorn heel veel mensen via zoekmachines op zoek zijn naar informatie over relaties, God, religie en zingeving. ,,Internet-evangelisatie vraagt een andere aanpak dan klassieke evangelisatie. Het klassieke model is: je gaat met je boodschap naar de mensen toe en hoopt dat zij daarvoor open staan. Op internet gaat het precies andersom: mensen zitten met vragen over geloven, en gaan al surfend op zoek naar antwoorden.''

De 'moderne internetyup', zoals Van der Toorn die omschrijft, gebruikt internet voor het beantwoorden van ál zijn vragen. ,,Als die Franse uiensoep wil maken, typt hij 'Franse uiensoep' in op Google, en vindt hij vanzelf een recept. Als hij op zoek is naar God, zal hij dat intypen. De vraag is: waar komt hij dan uit?''

Van 2 tot 4 september organiseert Agapè een conferentie over het gebruik van internet voor evangelisatiedoeleinden. Van der Toorn – die zichzelf internetevangelist noemt – wil daar met internetprofessionals in gesprek gaan over nieuwe strategieën en technieken voor internetzending. Hij wil de conferentie ook gebruiken om – waar mogelijk – samenwerkingsverbanden op te zetten tussen christelijke organisaties die op internet actief zijn.

Intussen heeft hij al wel een paar ideeën. Want Nederland mag dan op internet-evangelisatiegebied niet voorop lopen, er zijn wel goede voorbeelden bekend uit het buitenland. Van der Toorn noemt Frankrijk, waar de website www.connaitredieu.com, een initiatief van Agapè Frankrijk, veel respons krijgt. Volgens hem komen via die site per dag gemiddeld enkele tientallen mensen tot geloof, of tot een hernieuwde toewijding aan het geloof. Volgens de makers zijn er inmiddels door die website alleen al 14.000 mensen tot bekering gekomen. Elf fulltime werknemers en tweeduizend vrijwilligers verlenen nazorg.

Dit najaar wil Agapè in Nederland www.ikzoekgod.nl lanceren, waarop een Nederlandse versie van Connaitre Dieu te zien zal zijn. De Evangelische Omroep en Alpha Nederland ondersteunen dit initiatief. Ook heeft Van der Toorn plannen voor een website die zich specifiek richt op studenten.

Liefdesbrief
Een element dat op de Franse website zeer 'effectief' blijkt te zijn, is volgens de mediacoördinator de 'liefdesbrief van de Vader'. Dat is een filmpje waarin God als het ware een brief schrijft aan de mens: een opsomming van bijbelteksten met beloften van God, begeleid door rustige gitaarmuziek. ,,Maar ook getuigenissen van gewone mensen doen het goed, net als informatieve artikelen over wie Jezus was, en praktische verhalen over hoe je Hem kunt leren kennen'', aldus Van der Toorn.

Een van de – in Van der Toorns woorden ,,klassieke'' – bezwaren tegen evangelisatie via internet, is de anonimiteit van het medium. Hoe weet je wie je bereikt? ,,Daarin is de afgelopen jaren veel veranderd. Het is onze bedoeling dat mensen, zodra zij op welke manier dan ook willen reageren op de aangeboden informatie, hun naam en adresgegevens achterlaten. Momenteel zijn wij druk bezig met het opleiden van e-coaches, mensen aan wie de internetters worden gekoppeld, en waarmee zij écht menselijk contact krijgen en met wie zij een relatie kunnen opbouwen.''

Bron: Nederlands Dagblad 

 

Wouter van der Toorn
Media Innovator & Art Director bij Jesus.net. Mijn tijd vul ik met nieuwe media, God, geloof, muziek, films. Over al deze zaken publiceer ik op mijn blog.
0 Comments

Agapè maakt speerpunt van internet-evan…

door Wouter van der Toorn Leestijd: 3 min
0