Generic selectors
Exacte overeenkomst
Zoek in titel
Zoek in content
Zoek in artikelen
Zoek in pagina's
Filter by Categories
Bijbel
Communicatie
Creatief
Films
Geek
God
Inspiratie
Internet
iPad
iPhone
Jongeren
Kerk
Leiderschap
Mac OS X
Persoonlijk
Preekkunst
Social Media
Tech
Verhaal
wordpress

Wie ben je online?

12 maart 2009

Wie ben ik online

Laatst las ik een interessant (engels) artikel over een vrouw die op zoek was naar een hulp in de huishouding. Er waren uiteindelijk drie interessante reacties. Ze googlede (hoe schrijf je dat eigenlijk, misschien wel googelde) op de namen. Van de eerste vond ze een MySpace pagina met daarop onder andere een foto waar ze deze sollicitant bier dronk vanuit een trechter. Bij de hobby’s: “zuipen”. Bij de tweede vond ze een persoonlijk weblog (eigenlijk best wel een goede). In  meest recente blogpost stond iets als “Ik ben aan het solliciteren naar wat slavenbaantjes die onder mijn niveau zijn en ik ben erg helemaal niet blij mee. Zodra ik wat van mijn schilderijen heb verkocht zeg ik deze baan gelijk weer op.” Van de derde sollicitant waren maar zes zoekresultaten waarvan de zesde was van de plaatselijke politie waar je uit kon lezen dat deze sollicitant twee jaar eerder was opgepakt vanwege winkeldiefstal [bron].

Moraal van het verhaal? Een zoekmachine (synoniem met Google) vergeet nooit wat. Dus wat ik nu post is over een aantal jaar nog steeds te vinden. Check eens bijvoorbeeld je Hyves-profiel, je profiel bij andere platforms als TMF, CU2, Sugababes, etc. Zelfs als je de boel verwijderd is nog steeds veel te vinden. Allereerst in de Google cache (staat in een linkje onder de zoekresultaten in de lijst van Google), anders wel met de “internet backup machine“.

Je kan deze gegevens echter ook toepassen in je eigen voordeel. Als je namelijk je altijd bewust ben van wat je post en wat niet, dan kan je in deze informatie sturen. Begin eens met een Google-search op je eigen naam. Wat komt eruit, wat vinden mensen over jou? Als je dit bevalt kan je dit “versterken”. Zo niet, dan moet je je eigen online “charme offensief” gaan houden. Clean je profielen en zorg dat er goede, representatieve resultaten over jou oppoppen als je “gezocht” wordt. Vooralsnog ben ik redelijk tevreden met mijn online ID. De eerste foto die je vindt in de resultaten is ook best wel aardig met het t-shirt “Jesus loves pornstars“.

Wouter van der Toorn
Media Innovator & Art Director bij Jesus.net. Mijn tijd vul ik met nieuwe media, God, geloof, muziek, films. Over al deze zaken publiceer ik op mijn blog.
0 Comments

Wie ben je online?

door Wouter van der Toorn Leestijd: 2 min
0