Zoekmachine optimalisatie (SEO)

4 min leestijd

zoekmachine optimalisatie

Het lijkt soms wel een toverwoord: zoekmachine optimalisatie. Zoek Google eens af naar SEO (Search Engine Optimization). Je zal enorm veel vinden. Er zijn hele bedrijven die goed geld verdienen (of dat proberen te doen) om SEO te organiseren voor bedrijven. Zoekmachine optimalisatie heeft als doel dat je op een goede manier vindbaar bent in de zoekmachine. Met andere woorden, dat je op de eerste pagina met zoekresultaten staat, het liefst in de top 5. Laat ik gelijk eerlijk zijn, er zijn geen quick winners. Maar je kan wel bouwen om een goede positie te veroveren in Google. Hieronder wat tips op een rijtje:

  • Haal geen truckjes uit met je site, maar zorg dat je inhoudelijk en grafisch een goede site neerzet. Als je niets te vertellen hebt, probeer dan niet in de top te komen.
  • Zoals gezegd, er is geen sluiproute, wat mensen ook vertellen.
  • Neem er de tijd voor om rustig aan een plekje te veroveren. En de tijd nemen betekent in dit geval ook gewoon maanden de tijd nemen.

Wat bepaald eigenlijk je ranking?

Er zijn veel rijtjes te vinden en ik zeg niet dat dit het meest valide lijstje is:

  • Gebruik van sleutelwoorden in de titel (dus de artikel titels zijn belangrijk)
  • Gebruik van sleutelwoorden in de bodyteksten (daarbij worden headings zwaarder gewogen)
  • Link populariteit van de website (hoeveel wordt er naar je site gelinkt)
  • Relevantie van de inkomende links (als belangrijke sites linken maakt het jouw site ook gelijk belangrijker)
  • Linkpopulariteit van websites binnen hetzelfde onderwerp (creatov.nl probeer ik bijvoorbeeld in het genre “bijbeluitleg”, “bijbel tools”, “bijbel op iPhone” en soortgelijk neer te zetten)
  • De anker tekst van deze links (dat wil zeggen, de tekst die gebruikt wordt als hyperlink)
  • Link populariteit binnen de website (goede en slimme links binnen de eigen website, linkstructuur)
  • De leeftijd van de website (je hebt blijkbaar wat te zeggen als je wat langer bestaat)
  • Goed gebruik van meta-tags (dat is extra informatie bij je website en artikelen die niet getoond worden op je scherm, maar wel aan je site/artikel hangt)
  • Voor dat laatste zijn verschillende oplossingen beschikbaar, afhankelijk van het CMS dat je gebruikt (over dit onderwerp zal ik later posten)


Landingspagina

  • Wat is je URL (dus je www.***.nl)
  • Geeft de site relevante informatie (er wordt hierbij ook gekeken naar gerelateerde woorden als voorbeeld “christelijk”, “Jezus”, “geloof”)
  • Maak slim gebruik van de headings, geven deze ook relevante informatie
  • Gebruik heldere (hyper)links
  • De laadtijd van je site gaat steeds belangrijker worden

Even doorstappen naar de inhoudelijke kant van je site. De rijtjes hierboven zijn nogal technisch. Laat je niet verleiden om op basis van rijtjes een site in elkaar te zetten. Maar ga gewoon de meest basale vragen door.


Doelgroep

  • Wie is je doelgroep?
  • Waar is je doelgroep in geinteresseerd en mee bezig?
  • Wat is de brug die je doelgroep moet maken om zich voor jouw site te interesseren? Ofwel, hoe snel snappen mensen waar het om gaat.

Let op: schrijf je bezoekers en niet voor zoekmachines. Hoe relevanter je je bezoekers bedient, hoe beter de zoekmachine je zal oppakken.


Betaalde zoekresultaten

Wil je snel resultaat (vaak gebruikt bij commerciele sites) dan kun je gebruik maken van Google Adwords.

google gesponsorde links Bij de zoekwoorden waar jij geld voor over hebt krijg je dan “gesponsorde koppelingen”, de rechterkolom bij Google.
google adsense koppeling Ook kan je resultaten krijgen bij sites die “AdSense” gebruiken. Dan krijg je resultaten bij bijvoorbeeld artikelen


Keywords

Voor betaalde links moet je gebruik maken van zogenaamde keywords. Hoe krijg je een goede lijst van keywords?

  • Ken je site door en door (wat is er wel en wat niet)
  • Zoek woorden die passen bij jouw onderwerp
  • Gebruik zo specifiek mogelijke combinaties
  • Wees niet bang om een lijst van honderden combinaties van woorden te maken
  • Pas op met één woord (vb: geloof), omdat dit vaak veel kost

Uitbreiden van je zoekwoorden:

  • AdWords heeft een hulpmiddel
  • Maak combinaties
  • Maak schrijffouten (je betaald alleen per klik!)
  • Werk iedere maand je lijst door en voeg er altijd weer nieuwe combinaties aan toe (wees creatief)
  • Check bijvoorbeeld je statistieken om te zien waarop je gevonden wordt, dan kan je meer creativiteit geven

Nou, even tot zover. Het stukje betaalde zoekresultaten is wel erg smal en alleen geconcentreerd op Google. Er is veel meer van te zeggen. Wie weet, komt dat later weer.


Nuttige links