Clicky

Generic selectors
Exacte overeenkomst
Zoek in titel
Zoek in content
Zoek in artikelen
Zoek in pagina's
Filter by Categories
Bijbel
Communicatie
Creatief
Films
Geek
God
Inspiratie
Internet
iPad
iPhone
Jongeren
Kerk
Leiderschap
Mac OS X
Persoonlijk
Preekkunst
Social Media
Tech
Verhaal
wordpress

Water op dorstige grond

1 juni 2009

droge_grond

De Heilige Geest wordt beschreven door veel verschillende beelden: de duif, vuur, wind, adem van God, water… Het beeld van water fascineert me. Het is het beeld van water dat over droog en dorstig land gaat (Jesaja 44:3; Ezec 39:29; Joel 3:1-2). Water hebben wij misschien wel een beetje te veel in onze Lage Landen (wellicht zijn we daarom zo goed in water management). De context waarin de beschrijving van de Heilige Geest past is de Midden-Oosten cultuur waar zelfs oorlogen worden gevoerd om water en bronnen. Dat stromen water komen is dus een bijzonder aantrekkelijk idee! Ook het idee dat het ene moment alles nog dor en droog is (zoals het plaatje hierboven), het moment dat er een stevige bui overheen is gegaan die allerlei woeste beekjes tot gevolg heeft wordt alles anders. Binnen een dag kan een voor het oog doodse omgeving uitbarsten in fris groen. Een fascinerend beeld wat past bij de Heilige Geest die wordt uitgegoten.Jezus heeft het ook over water: Wie dorst heeft bij mij komen en drinken! Rivieren van levend water zullen stromen uit het hart van wie in mij gelooft,” zo zegt de Schrift.” Hiermee doelde hij op de Geest die zij die in hem geloofden zouden ontvangen; de Geest was er namelijk nog niet, want Jezus was nog niet tot Gods majesteit verheven. (Joh 7:37-38) Hij staat op dat moment in de tempel in Jeruzalem. De profeten hebben honderden jaren eerder al gezegd dat vanuit de tempel een rivier zal ontstaan (Ezec 47).

Wat deze tempel is? Op dat moment erg tastbaar: een groot gebouw met allerlei pleinen en bijgebouwen. Jezus heeft het later echter over een tempel die afgebroken en opgebouwd wordt in drie dagen. Dan heeft Hij het over zijn lichaam. En exact dat past ook bij de stroom water die ontstaat in de tempel. De tempel van God is op de plek waar Hij woont. Nu is het Goede Nieuws dat God door de Heilige Geest in de kinderen van God woont. Dus mijn lijf is dan de tempel van God. Daar ontstaat een rivier van levend water!

Wouter van der Toorn
Media Innovator & Art Director bij Jesus.net. Mijn tijd vul ik met nieuwe media, God, geloof, muziek, films. Over al deze zaken publiceer ik op mijn blog.
0 Comments

Water op dorstige grond

door Wouter van der Toorn Leestijd: 2 min
0