Generic selectors
Exacte overeenkomst
Zoek in titel
Zoek in content
Zoek in artikelen
Zoek in pagina's
Filter by Categories
Bijbel
Communicatie
Creatief
Films
Geek
God
Inspiratie
Internet
iPad
iPhone
Jongeren
Kerk
Leiderschap
Mac OS X
Persoonlijk
Preekkunst
Social Media
Tech
Verhaal
wordpress

Discipelschap, e-Learning en web 2.0

12 oktober 2009

elearning_discipelschap

Voor mijn neus heb ik aantekeningen over e-learning en de lessen uit web 2.0 (wat dat laatste ook moge zijn). Dit in het kader van de ontwikkeling van www.startersbijbel.nl waarbij we e-learning gebruiken in het kader van discipelschap. Interessant en even wat gedachten hierover. Maar eerst maar even deze twee termen uitwerken: wat is (1) discipelschap en wat is (2) e-learning.

Discipelschap

Dit is een term die gebruikt wordt voor het proces van opgroeien in geloof, volgeling van Jezus zijn. Vaak wordt geprobeerd om dit proces te versimpelen door een aantal basisthema’s te definiëren die nodig zijn. Denk dan aan thema’s als gebed, identiteit, de Heilige Geest, getuige zijn, etc. Zelf denk ik dat dat nogal eens te ver doorslaat. In essentie is discipelschap vooral een kwestie van leven en leven delen. En ieder leven is anders.

E-learning

Met de term e-learning worden leersituaties bedoeld waar gebruik wordt gemaakt van (vooral) internet technologie. Dat betekent dat het nog maar vrij jong is (men begon vanaf +/- 1999 deze term te gebruiken). E-learning wordt veel gebruikt binnen het onderwijs en universiteiten. Een van de mooie dingen van e-learning is dat je een leertraject kan doorlopen zonder de noodzaak om fysiek op dezelfde plaats te zijn en zelfs niet op hetzelfde tijdstip werkt. Daarnaast kan je profiteren van de dynamiek die Internet eigen is.

Ik krijg de indruk dat veel e-learning concepten vooral bestaan uit het digitaal beschikbaar maken van lesmateriaal die in essentie niet verschillen van het materiaal dat je in de gewone leertrajecten ook zou krijgen. Dat is een goede eerste stap, maar is niet optimaal profiteren van wat de dynamiek van de huidige Internet technologie toestaat (wat je deels zou kunnen scharen onder de term web 2.0).  Waar moet je dan bijvoorbeeld aan denken:

  1. Hoge mate van interactiviteit tussen docenten en deelnemers en de deelnemers onderling waarbij je zelfs kan voorstellen dat de deelnemers bijdragen aan de studie-content.
  2. Flexibel aanbod studie-content, afhankelijk van het proces van de deelnemers. Dat betekent dat het leertraject niet centraal geregisseerd wordt.
  3. Meer definiëren als ontdekkingstocht als strikte kennisoverdracht. Dit lijkt me trouwens een inzicht die in het gewone onderwijs breed wordt gebruikt.
  4. Visueel ondersteund (dit gaat trouwens om meer dan mooie plaatjes)

Mijn vragen

Wat mij betreft zie ik in deze dingen samengevoegd een mooi ideaal plaatje. Internet kan gebruikt worden voor discipelschap. Maar er moeten een paar dingen worden afgeleerd en aangeleerd:

  1. Stel liever goede vragen in plaats van het geven van goede antwoorden. Je kan ook zeggen: preek niet. Dat is een irritante eigenschap van veel christenen, helaas ook van veel “christelijke werkers”.
  2. Discipelschap is geen cursus, maar is leven. Misschien zit er een begin aan het proces van discipelschap, een einde is niet te definiëren. De interessante vraag die je moet beantwoorden is: wat is je doel als je toch een cursus aanbiedt? Ben je bereidt om tijd en aandacht te geven aan dit proces zonder dat je denkt in resultaten en het behalen van gestelde cursus doelen?
  3. Een probleem binnen christelijke organisaties is dat we onze concepten “overdraagbaar” willen maken. Dit heeft nagenoeg altijd als gevolg dat er versimpeld wordt zodat een brede groep ermee kan werken. Meer dynamiek vraag echter meer van je werkers. Zijn zij bereidt om zelf te leren voordat ze “ingezet kunnen worden”? Als voorbeeld: wil je cursusbegeleiders zijn van www.startersbijbel.nl, ben je bereidt om zelf door deze cursus heen te gaan? Of voel je je te goed? Je kan het ook anders vragen: kunnen anderen alleen wat van jou leren of ben je zelf ook bereidt om te leren?

Waarom maken kerken geen gebruik van e-learning?

Het verbaasd met trouwens wel dat er zo weinig gebruik wordt gemaakt van e-learning binnen het christelijk werk en kerken. De technologie is al jaren beschikbaar, de laatste jaren ook veel in Open Source (dus gratis beschikbaar). Een proef-opzet van www.startersbijbel.nl heeft in totaal zo’n €75,- gekost en mijn eigen tijd. Dat geld is geïnvesteerd in een mooie template van de portal (gebouwd in WordPress) en hosting (Webreus.nl, Powerpack voor €19,99 per jaar) en nog een paar kleine dingen. De digitale leeromgeving is gratis en er wordt gebruik gemaakt van eFront.

Voel je vrij om te reageren. Graag zelfs!

Wouter van der Toorn
Media Innovator & Art Director bij Jesus.net. Mijn tijd vul ik met nieuwe media, God, geloof, muziek, films. Over al deze zaken publiceer ik op mijn blog.
2 Comments
  1. Martijn

    Goeie vragen stel je! Ben direct met je eens dat discipelschap meer gaat om ‘je leven delen’ dan om een paar thema’s die je van tevoren kunt afbakenen.

    Mocht je trouwens nog ideeën hebben voor de URL ‘www.jezusvolgen.nl’, dan houd ik me aanbevolen. :-) Had plannen om er wat bijbelstudies voor groepen op te zetten, maar zover is het nog niet gekomen…weet ook niet of dat nou de beste invulling is, zeker met jouw vragen in het achterhoofd. Beetje web 1.0. :-)

Discipelschap, e-Learning en web 2.0

door Wouter van der Toorn Leestijd: 3 min
2