zoekmachine-optimalisatie

Waarom komt iets hoog in Google?

2 min leestijd

Als je gevonden wilt worden op het Internet, dan kan dat op verschillende manieren. Het artikel “Koppel je online profielen” gooit hoge ogen bij een aantal zoekopdrachten. Als je bijvoorbeeld zoekt op “twitter koppelen aan facebook” dan krijgt dit artikel een nummer 1 zoek-resultaat. Daar kwam ik bij verrassing op een gegeven moment achter. Dat is een goed moment om eens te zoeken naar een paar sleutels waarom juist dit artikel een hoge zoekmachine ranking heeft. Niemand snapt zoekmachines precies, maar je kan wel meewerken in de vindbaarheid. Bij het publiceren van informatie werk ik vanuit een aantal principes:

  1. Het is een breed thema (brede doelgroep) en het helpt in een concrete probleemstelling (hoe moet ik…, hoe werkt…, etc.)
  2. Relevante, complete en compacte informatie over een specifiek thema.
  3. Consequent gebruik van alinea-titels – dus “headings” gebruiken, die zien er in html code bijvoorbeeld zo uit:

  4. Waar behulpzaam de tekst accentueren met schuingedrukte tekst of vette tekst. Maar dat gebruik ik zeer schaars!
  5. In WordPress gebruik ik de “Contextual Related Post” plug-in, die automatisch relevante suggesties onder het artikel plaatst. Omdat dit dynamisch is, zal dit in de loop van de tijd ook veranderen als er nieuwere relevante publicaties zijn in de site.
  6. Naar dit artikel wordt met een zekere regelmaat verwezen via Twitter of Facebook. Dat is altijd mooi. Vandaar ook de simpele optie onder ieder artikel om het te delen met anderen.

En verder? Tja, de eerlijkheid gebied te zeggen dat als je niets te zeggen hebt, je ook niet moet denken dat je gevonden zal worden. Voor mijzelf is het verder belangrijk om zorgvuldig met de bezoekers op deze pagina om te gaan. De vragen die daarbij horen:

  1. In welke informatie zouden ze meer geïnteresseerd zijn? Zie ook opmerking (5) hierboven.
  2. Welke triggers vind ik zelf belangrijk voor bezoekers? In dit geval de banner onder “Redenen voor geloof”, dat over een voor mij persoonlijk belangrijk thema gaat.
  3. Personal branding, oftewel kunnen bezoekers zien wie de schrijver is of de eigenaar van een website. Daarvoor heb ik op de site alles uitgewerkt onder het menu “Over Ons”.

Meer informatie over zoekmachine optimalisatie heb ik eerder al eens op een rijtje gezet in het artikel “Zoekmachine optimalisatie (SEO)“.

Waardeer je dit artikel? Overweeg een kleine donatie. Voor een volgend kopje koffie tijdens het schrijven bijvoorbeeld.

PS: zie je een schrijfvoutje? Mail me ff!

Bedrag € -

[yarpp]