Preekkunst: non-verbale boodschap

2 min leestijd

Regelmatig krijg ik de feedback: “je bent zou enthousiast”, als ze naar een preek hebben geluisterd. Leuk om te horen natuurlijk. Ik ben meestal ook bijzonder enthousiast over de dingen die ik mag doorgeven. Het is niet een of ander trucje dat ik mezelf heb aangeleerd, maar toch is het belangrijk. Het is namelijk zo dat communicatie niet in de eerste plaats bestaat uit woorden (verbale communicatie, dat wat je zegt) maar vooral uit je lichaamstaal, houding en gezichtsuitdrukking (non-verbale communicatie, hoe je de dingen zegt). Je non-verbale boodschap is het grootste deel van je boodschap. Deze non-verbale boodschap bepaalt voor het grootste deel wat je publiek oppakt van de dingen die je probeert door te geven. Nu ken ik verschillende lijstjes en ze zullen vanuit ieders perspectief wel een waarde hebben. De volgende is redelijk bekend:

Communicatie wordt als volgt gevormd: 7% met woorden, 38% intonatie en 55% non-verbale signalen
Bron: Boertien en Partners, Presenteren, informatief en overtuigend, Naarden, 1988.

Welk ander lijstje je ook maakt, het is duidelijk dat je non-verbale boodschap het grootste deel is van wat mensen horen en begrijpen van je boodschap. Entertainment is dan zeker ook belangrijk, maar dat is een iets ander thema. De goede grap heeft tenslotte ook zijn plek in effectief communiceren. Hier hebben we het over non-verbale communicatie door lichaamstaal, houding en mimiek. Je kan zien aan iemand dat ‘ie zenuwachtig is, enthousiast, twijfelend. Je merkt of iemand zelf gelooft wat hij zegt of niet. Dat ligt aan de non-verbale communicatie. Wees er als prediker bewust van!


Tips:

  1. Zet jezelf eens op een video en bekijk je eigen presentatie. Welke tips zou jij jezelf geven voor een aantrekkelijker presentatie?
  2. Kies je kleding bewust. Wat past bij je publiek, waar voel jij je lekker en comfortabel in, wat past bij de boodschap.
    PS: soms kan je ervoor kiezen om vooral dat niet te doen wat je publiek verwacht. Maar goed, dat hangt deels van kerkelijke tradities af.
  3. Wees verzorgd en netjes. Dat gaat om (1) het plaatje (dat wat je ziet) en (2) hygiëne. Voorkom een vervelende lijf-lucht en een slechte adem.
  4. Wat doen je handen en voeten? Leer ze bewust gebruiken in je boodschap.
  5. Je ogen zijn de spiegels van de ziel. Als je spreekt, waar kijk je naar? Communicatie is een boodschap overbrengen. Aan je ogen zullen mensen zien of je open bent. Zo merk je trouwens ook of mensen je boodschap begrijpen, er nog bij zijn… Durf contact te maken met je publiek!

2 reacties

  1. Harrie Nijhof op 02-03-2010 om 15:01

    Wouter, erg goed dit soort informatie. Het is inderdaad nodig dat mensen leren inzien en inhoren hoe ze communiceren. Het veranderen van eigen communicatie is niet eenvoudig. Het begint in ieder geval met bewustwording.
    En inderdaad, er zijn verschillende lijstjes die het communicatieproces beschrijven. Het lijstje (7%-38%-55%) komt uit de hulpverlening. Dit lijstje is samengesteld door Andre Nijssen (Lichaamstaal in zorg en hulpverlening). Omdat de hulpvrager in een kwetsbare, gebroken positie verkeerd en daarbij ook nog afhankelijk is van de hulpverlener, let hij meer op de non-verbale communicatie dan op de verbale. Bij de communicatie tussen spreker en publiek in een kerkelijke situatie zal 7% hoger uitvallen tenkoste van de 55%. en daarom in een kwetsbare



    • creatov op 02-03-2010 om 23:43

      Met veel genoegen denk ik terug aan de eerste jonge sprekers training. Dit waren voor mij toen cruciale onderdelen van de lessen. Super! En dank voor je inhoudelijke aanvullingen.
      Wouter