bounce rate

Verlaag de bounce rate van je site

3 min leestijd

Wat is de bounce rate

Als je ergens in je Analytics het getal voor de bounce rate tegenkomt (in de Nederlandse versie heet dat dan weigeringspercentage) vertelt het hoeveel bezoekers op je site komen en weer weggaan zonder door te klikken naar een andere pagina op je site of niet lang genoeg op een bepaalde pagina blijven. Volgens mij houdt Google Analytics voor dat laatste 30 seconden aan. Het volgende is de definitie van Google zelf:

Het weigeringspercentage is het percentage bezoeken van één pagina, oftewel bezoeken waarbij de bezoeker uw site alweer verlaat op de instappagina. Met deze statistiek kunt u de bezoekkwaliteit meten. Een hoog weigeringspercentage geeft meestal aan dat de instappagina’s van uw site niet relevant zijn voor uw bezoekers. Hoe interessanter uw bestemmingspagina’s zijn, hoe meer bezoekers u op uw site zult zien.

Belangrijkste redenen

1. De titel is slecht.
2. Je website ziet er op het eerste gezicht vreselijk uit.
3. Het laden van je site duurt veel te lang.

Tips om bounce rate te verlagen

Zorg dat mensen op een site komen die gelijk duidelijk maakt waar het over gaat, er netjes en aantrekkelijk uitziet. Het is als in een boekhandel of tijdschriften kiosk. Het eerste wat je ziet is (1) de cover, (2) de titel en (3) hoofdartikelen (bij magazines). Als dit er niet aantrekkelijk of prikkelend uitziet, dan pak je zo’n magazine al niet op. Precies over dit proces gaat het als het gaat om bounce rate.

Deel je artikelen netjes in en maak slim gebruik van (sub)titels. Zo kan je snel scannen waar een artikel over gaat en waar eventuele interessante informatie te vinden is. Een bezoeker denkt altijd “wat is er voor mij te vinden.” Zorg dat dat gelijk duidelijk is.

Je openingszinnen zijn belangrijk. Het is een beetje als bij een krant. Bij het lezen van deze zinnen moeten bezoekers iets hebben als “aha, natuurlijk” of “ben benieuwd waar dit naartoe gaat” of iets dergelijks.

Hou de pagina verder een beetje clean. Niet teveel tegelijk willen. Breng gewoon focus aan. Wil je dat mensen een bepaalde pagina bezoeken, zorg dat die optie er aantrekkelijk en duidelijk is maar wees terughoudend met allerlei extra’s.

Zorg dat je zoekfunctie in ieder geval ook in de bovenbalk aanwezig is. Soms vinden mensen niet direct wat ze zoeken. Help ze met een goede interne zoekmachine.

Gebruik in je blog een plugin zie gerelateerde artikelen laat zien. In deze WordPress site gebruik ik de contextual related posts plugin.

Wat is normaal

Een lastig gegeven en er is denk ik ook niet 1-2-3 een hard getal te geven. Ga ervan uit dat een bounce rate onder de 50% een mooi doel is om na te streven. Voor je informatie, de bounce rate van deze site is 54%. Daar wil ik nog aan werken om deze om laag te halen.

Waardeer je dit artikel? Overweeg een kleine donatie. Voor een volgend kopje koffie tijdens het schrijven bijvoorbeeld.

PS: zie je een schrijfvoutje? Mail me ff!

Bedrag € -

[yarpp]

8 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Kees
Kees
11 jaren geleden

Ik kom op deze pagina terecht. Lees het artikel aandachtig door. Maar toch ga ik verder niet door de website heen omdat ik terug ga naar google om andere websites te bezoeken over bounce-rate verlaging. Maar dan wordt mijn bezoek van mij wel opgenomen als bounce. Ook al schrijf ik deze reactie. Hoe representatief is de bounce dan?

@seolab. Bedankt voor het stukje script.

Cargawar
Cargawar
11 jaren geleden

@seolab En wat is de policy van Google hier op dan? Ik kan me voorstellen dat ze niet willen dat de cijfers in Analytics beïnvloed worden door additieve codes?

JPvdGiessen
JPvdGiessen
14 jaren geleden

Inderdaad een interessant artikel, dat je succes hebt blijkt uit het feit dat je op nummer 1 staat van de BiblioblogNED lijst. Gefeliciteerd.

Seolab
Seolab
14 jaren geleden

Een echt weigeringspercentage meten in google analytics Er kunnen ook bezoekers op uw website een artikel lezen en hier 2 minuten over doen en dan wegklikken, op dit moment worden deze bezoekers ook aan het weigeringspercentage toegevoegd. Met onderstaande code kunt u het weigeringspercentage optimaliseren door er een tijd aan mee te geven. Verlaat de bezoeker binnen 10 seconden de pagina dan wordt hij/zij bij het weigeringspercentage opgeteld, anders niet Voeg de code toe onder… Lees verder »