Eindelijk een kerk met een boodschap die ik kan begrijpen

Sociale Media als zegen

4 min leestijd

Wie had een paar jaar geleden kunnen bedenken hoe de werkelijkheid van vandaag eruit zou zien. Hyves, Facebook en Twitter zijn niet meer weg te denken. Maar hoe ga je hier als kerk mee om? De terughoudendheid heeft naar mijn idee vooral te maken met onbekendheid en onbeholpenheid. Hoe kan Sociale Media een zegen zijn voor kerken, voorgangers en christelijke leiders? Hieronder een paar gedachten.

Eindelijk een kerk met een boodschap die ik kan begrijpenFoto van Bridge Element

Het ondersteunt relatie

Dit is een simpele maar fundamentele gedachte: communicatie via Hyves, Facebook of andere kanalen is ook communicatie. Dat het anders is dan een face-to-face ontmoeting lijkt me logisch. Net zoals een telefoongesprek een andere diepte dynamiek heeft. Het is echter gewoon communicatie. De communicatie via de sociale media is een van de vele onderdelen van het onderhouden van relatie. Een gezond gebruik van sociale media ondersteunt de relaties die belangrijk zijn binnen je kerk, jeugdgroep, e.d. Het is niet altijd gemakkelijk elkaar door de week frequent op te zoeken. Elkaar even “spreken” (via chat of reageren op berichten) via Hyves of Facebook is voor mij een goed hulpmiddel om betrokken te zijn zonder op dezelfde plek te zijn.

Nee, het kan niet een vervanger zijn van de face-to-face ontmoeting. Er is niemand die daar echter voor pleit. Ik ben wel blij dat in de laatste paar jaar ik opeens me zo betrokken voel bij anderen omdat ik weet waar ze mee bezig zijn, wat er gebeurt in hun leven… Een simpel “I like” knopje op Facebook of “Respect” op Hyves geeft mij een manier om anderen te laten weten dat ik het heb gezien, dat ik iets mooi, fijn, gaaf of bijzonder vind. Als ik meer wil laten weten dan reageer ik erop. Laatst kwam ik erachter dat een bekende was overleden door een klein berichtje van een vriend op Facebook. Ik weet niet of ik het anders zo snel had geweten.

Het ondersteunt communicatie

Sociale Media is in zijn gebruik een vluchtig medium wat communicatie betreft. Het staat haaks op de gedegen en doorkauwde communicatie die we jaren gewend zijn. Een brief schrijf je zorgvuldig. Een boek schrijven kost je maanden, zo niet jaren. Het redigeren moet ook goed gebeuren. Voor een Magazine gaat hetzelfde op. Wat geschreven is is geschreven. Zodra iets op papier staat is het niet meer te veranderen. Internet communicatie is in zijn eigenheid hier anders in. Je kan nu iets schrijven en dit morgen weer wijzigen, bijwerken, updaten of verwijderen.

De snelheid van de nieuwe communicatie kan een grote ondersteuning zijn voor de oude vertrouwde communicatie kanalen. Hou je jongeren op de hoogte van de komende evenementen via Hyves. Grote kans dat je ze dan wel bereikt want vaak lezen zij het kerk blaadje niet.

PS: wees je hierbij wel bewust van het feit dat ze je dan eerst als vriend moeten toevoegen. Dit is op zich een aangename revolutie als dit zou gebeuren binnen de kerken!

Het ondersteunt de geestelijke inspiratie

Een “tweet” (een berichtje via Twitter) is slechts 140 tekens lang. Met een zo’n klein berichtje¬† kan je veel zeggen. Het leuke van dit concept is dat je altijd kort en krachtig moet zijn. Een uitdagend gegeven voor een gemiddelde prediker (ja, ik hoor mezelf ook hoor). Het is soms een aanleiding voor een leuke online gesprek. Meer moet je het niet zien. Niet te groots maken. Maar het is gewoon meer als niets. Een kleine trigger in wat God zegt, een gedachte over een actuele gebeurtenis…

Dusss

Als je nog niet een profiel hebt op Hyves of Facebook, zet jezelf ertoe om er drie maanden serieus mee aan de slag te gaan. Ik denk dat de meesten de smaak te pakken zullen krijgen. Doe het niet zakelijk of strategisch. Doe het omdat jij het ben en je een nieuw beschikbaar communicatie kanaal gaat gebruiken om met mensen in contact te komen en te blijven.

Evangelisatie is communicatie. Soms moet je niet preken maar gewoon vrienden worden zonder verdere bijbedoelingen. Wees verbaasd over de uitkomst!

Leestips: