idee

Toestemming voor innovatie

3 min leestijd

Ken je de wet van de remmende voorsprong? Deze beschrijft het effect dat voorlopers in ontwikkelingen op een gegeven moment last kunnen krijgen van hun voorsprong en daarmee niet meer flexibel zijn om door te ontwikkelen, altijd scherp te blijven en net zo vernieuwend en fris te blijven als in de start. Dat effect zie ik regelmatig terug in onze eigen organisatie Agapè dat internationaal bekend is als Campus Crusade for Christ. In deze organisatie is vanaf het begin Innovatie een belangrijk keurmerk geweest. Dat heeft de organisatie groot gemaakt, zo groot dat het een van de grootste wereldwijde organisaties is. Steve Douglass, de huidige directeur van de internationale organisatie, schreef er recent over. Hier een snelle vertaling van zijn artikel:

idee

Zoals u weet, is innovatie is een keurmerk voor Campus Crusade vanaf het allereerste begin geweest. De ondernemersgeest van Bill Bright brachten hem op de universiteit aan UCLA. In de jaren 50 waren er slecht weinig bedieningen en kerken actief bezig met studenten. Het was een nieuw en strategisch idee.

In de jaren 1960 was er geen eenvoudige boekje dat mensen konden gebruiken als een “audio visueel hulpmiddel” dat hen kon helpen om het evangelie persoonlijk uit te leggen. God gebruikte Bill Bright om dat wat hij zelf altijd weet uitlegde terug te brengen naar iets wat later bekend zou worden als “de vier wetten.” In de late jaren 1970 was er geen breed vertaald, zeer bijbels en avondvullende film over het leven van Christus. Maar dankzij de creativiteit en inspanningen van Paul Eshleman en anderen werd de Jezus film geproduceerd en vertaald in meer dan 1000 talen en is deze film in ieder land van de wereld vertoond. Een paar jaar terug publiceerde de Amerikaanse Studenten bediening een boek met daarin 280 strategieën en materialen die effectief waren om studenten in hun tijd te bereiken met het evangelie. Ik denk dat de meeste hiervan zijn ontwikkeld door mensen zoals jij – mensen die zochten naar betere manieren om mensen te bereiken door nieuwe dingen uit te proberen.

Persoonlijke notitie: mijn eerste projectje bij Agapè Media was het herontwerpen van de eerder genoemde “vier wetten” of “vier geestelijke wetten” boekje. Deze wordt nog steeds gebruikt. Check em zelf (pdf).

Dus, laat me je aanmoedigen om altijd te blijven innoveren en vernieuwen: probeer nieuwe hulpmiddelen, ontwikkel je eigen of verbeter de bestaande materialen. Jij begrijpt je doelgroep beter dan ieder ander. En ik vermoed dat je allang gebieden hebt gezien in het werk waar nieuwe ideeën welkom zijn! Denk aan Facebook en YouTube als je droomt. Denk aan andere en nieuwe media platforms en technologie. En doe er alles aan om bestaande hulpmiddelen, materialen en strategieën te verbeteren.

Steve Douglass is directeur van Campus Crusade for Christ, een wereldwijde, interkerkelijke christelijke evangelisatie en discipelschap organisatie, opgericht door Bill en Vonette Bright in 1951.

Bron: metabelle.com