eyetracking heatmap van een gevarieerde pagina

Webdesign en eyetracking

2 min leestijd

Wat is eyetracking

Iedereen die zich bezig houdt met webdesign zou op zijn minst kennis moeten hebben genomen van de studies die worden gedaan onder de noemer “eyetracking”. Hierbij worden de bewegingen van de ogen gemeten bij het bezoeken van (in dit geval) een website. De uitkomsten hiervan geven inzicht in hoe bezoekers een site scannen en lezen en worden gebruikt als belangrijke gegevens bij het ontwerpen van websites. Het volgende voorbeeld komt uit het onderzoek “Eyetracking Web Usability“.

eyetracking heatmap van een artikel pagina eyetracking heatmap van een gevarieerde pagina

De heatmap

De eerste afbeelding is een “heatmap” die laat zien waar het meest naar wordt gekeken. Het is een typische pagina met technische informatie over een website (“about us” of iets dergelijks). De tweede is een heatmap van een online winkel. Hier komt een heel bekend F-patroon naar boven. Een die je erg veel terug zal vinden in hoe mensen lezen en scannen. Opvallend daarbij is ook dat in dit geval er niet of nauwelijks aandacht wordt besteed aan de extra aanbiedingen aan de rechterkant.

 

Linksboven

Een andere studie maakt duidelijk dat de meeste bezoekers vooral de linker boven helft van de site bekijken. Check deze afbeelding eens van een Google zoekpagina. Google zelf noemt dit de gouden driehoek.

De gouden driehoek bij eyetracking Google

Bron: googleblog.blogspot.com

Uitkomsten studies

Hier een aantal simpele principes die de uitkomst zijn van verschillende studies met behulp van eyetracking:

  1. Titels zijn belangrijker dan afbeeldingen.
  2. Mensen scannen de eerste woorden van een titel of sub-titel.
  3. Mensen scannen de linkerkant van titels.
  4. Je titel moet binnen een seconde de aandacht opeisen.
  5. Het gebruik van een kleiner lettertype vraagt om zorgvuldiger lezen. Groter lettertype wordt sneller gescand.
  6. Navigatie aan de bovenkant / begin van je webpagina werkt het beste.
  7. Gebruik van korte paragrafen moedigt het lezen aan.
  8. Een inleidende tekst of inleidende paragraaf wordt het meeste gelezen.
  9. Advertenties aan de bovenkant van je pagina of aan de linkerkant werken het beste.
  10. Mensen slaan advertenties, ook direct in de belangrijke teksten, snel over.
  11. Mensen lezen tekst advertenties meer dan grafische advertenties.
  12. Als je ongebruikelijke informatie wilt delen, dan is gebruik van multimedia aangeraden.

Bron: directcreative.com

Zelf meten?

Over het algemeen is het bijzonder duur om een onderzoek als dit zelf te uitvoeren. Maar er zijn wat opties die gebruik maken van de webcam en zijn daardoor betaalbaarder geworden. Een voorbeeld daarvan is GazeHawk.com. Een onderzoek begint bij $495.