Usability tips voor je site
Ben je webontwikkelaar, webdesigner, webmaster? Dan heb je de term usability meer dan eens zien voorbij komen. Het gaat uiteindelijk niet om hoe geweldig super je site eruit ziet, maar hoe toegankelijk je site is, begrijpelijk voor je bezoekers, intuitief in het gebruik. Als dat niet goed zit, dan zullen je bezoekers snel een ander plek zoeken voor hun informatie. Er zijn lange lijsten te vinden met tips. Hier een aantal van de tips die ik vond op spyrestudios.com:
1. Update frequentie bepaald je design
Als je site niet vaak wordt bijgewerkt, zorg dan dat je design ook meer statisch is. Als je echter een site met frequente updates heb, zorg dat dat in je vormgeving ook terugkomt. Je hebt dan vooral een blog design.
2. Logo links boven, menu rechts ervan of eronder
Plaats je logo links boven van je pagina en je menu rechts van het logo of er juist onder. Het logo moet klikbaar zijn en je terugbrengen op de voorpagina. Er is één simpele reden hiervoor (een goed principe bij webdesigning om in je achterhoofd te houden): dit is wat de meeste bezoekers gewoon verwachten. Respecteer dat nu maar gewoon!
3. Zoek optie bovenin links of rechts
Je moet natuurlijk wel genoeg informatie op je site hebben om er een zoekoptie in te bouwen. Als je deze hebt, plaats deze dan rechts of links bovenin je site. Handig is het als je in het zoek formulier element iets als “zoeken” zet.
4. Maak je contact informatie eenvoudig te vinden
Vaak is het de beste oplossing om het laatste menu-item je contact item te maken. Een andere plek is in de footer, waar je andere items als copyright vermeldingen zet. Je kan ook in je footer een eenvoudig contact formulier inbouwen.
5. Help pagina’s
Als je een technische site heb of een product, zorg dan dat de help pagina’s of de FAQ (Frequent Asked Questions, veelgestelde vragen) eenvoudig te vinden is. Zet em in ieder geval als menu-item in je footer.
6. Beperk je menu-items
Bij het zorgen dat je bezoekers de weg blijven vinden hoort ook dat je je beperkt. Zorg dat er een beperkte hoeveelheid menu-items hebt. Hoe meer opties je aanbiedt, hoe minder mensen zullen doorklikken!
7. Status veranderingen van je links en knoppen
Zorg dat je hyperlinks duidelijk zijn en dat deze ook veranderen als je met de muis over een link gaat, als deze wordt aangeklikt en als deze actief is.
8. Actief formulier element
Zorg dat het duidelijk is welk formulier element actief is. Dat kan door het formulier veld te accentueren. Dit triggert je bezoekers om het formulier in te vullen.
9. Hyperlink kleuren
Zorg dat je hyperlinks duidelijk zijn ten opzichte van de rest. Dit is trouwens ook belangrijk voor mensen die een visuele beperking hebben.
10. Wees consistent
Dit is trouwens ook een goede tip voor je leven: wees consistent. Zorg dat je site niet teveel onverwachte zaken heeft. Hou alles in hetzelfde stramien, zelfde breedtes, zijbalken (widgets), etc.
11. Eenvoudige formulieren
Zo eenvoudig mogelijk, dan snapt iedereen het. Zorg dat je formulieren eenvoudig zijn en eenvoudig te vullen zijn. En geef per element duidelijk aan wat er ingevuld moet worden.
12. Breadcrumb
Een breadcrumb is een pad dat aangeeft waar je je in een site bevindt. Als je deze gebruikt zet em dan ergens bij de top. Dat is de meest logische plek om deze te plaatsen.
13. Geen splash pagina’s
Splash pagina’s zijn landingpagina’s die als een soort full-page advertentie werken. De enige functie is dat je kan doorklikken. Dat is al ongeveer tien jaar uit de tijd. Als je een promo hebt, geef die dan op de gewone landingspagina waardoor je bezoekers zien wat ze te kiezen hebben.
14. Gebruik afbeeldingen bij veel tekst
Bezoekers moeten gemotiveerd worden om de informatie mee te nemen. Als je veel tekst heb, zorg dan dat deze wordt afgewisseld met afbeeldingen, illustraties, diagrammen, etc. Dat maakt de complete tekst gemakkelijker te lezen.
15.Witruimte gebruik
Gebruik op een goede manier de witruimte bij je kopteksten, lijsten, afbeeldingen. Dit maakt het voor je bezoekers eenvoudiger om de teksten te scannen. Dat zal ze uiteindelijk motiveren om je hele tekst te lezen.
16. Je eigen domein
Gebruik een eigen domein, en geen onderdeel bij een domeinenboer. Wat je hiermee communiceert is naar de bezoeker dat je professioneel bent én dat ze zeker op de juiste plek zijn. Dat is toch anders als een subdomein bij de een of andere gratis service. Dit hoeft trouwens echt niet duur te zijn.
17. Duidelijke permalinks
Zorg dat je permalinks niet te lang en duidelijk zijn. WordPress lost het in de standaard op dat de titel van je artikel wordt gebruikt als permalink. Dit maakt het voor bezoekers gemakkelijker om de URL te delen en daarmee is de URL op zich al duidelijk genoeg wat te verwachten.
Waardeer je dit artikel? Overweeg een kleine donatie. Voor een volgend kopje koffie tijdens het schrijven bijvoorbeeld.
PS: zie je een schrijfvoutje? Mail me ff!
[yarpp]