inzegening wouter en rianne

Een jaar voorganger…

3 min leestijd

Een jaar geleden zijn Rianne en ik ingezegend als voorgangers van onze gemeente. Een goed moment eens terug te kijken en wat van mijn (random) gedachten op een rij te zetten over de gemeente. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er heel veel te zeggen is over ieder punt. Er zit een wereld van gedachten, ervaringen en overtuigingen achter. Ik pretendeer dan ook niet volledig te zijn!

inzegening wouter en rianne

  • Het is Gods gemeente. Altijd.
  • De gemeente is de bruid voor Christus. Er is maar één bruid, geen harem!
  • Je hebt een opdracht IN de gemeente maar de opdracht komt niet VAN de gemeente. Alles onder Gods commando!
  • Je wordt nooit geroepen om aardig gevonden te worden (mensen te behagen) maar om God te behagen.
  • Je maakt mensen niet van je afhankelijk maar afhankelijk van God alleen. Hij staat onwankelbaar vast, Zijn plannen falen nooit. Daarbij: Zijn woord blijft tot in eeuwigheid.
  • Pas op met roem van mensen. Is het niet zo dat als je hier al eer hebt gekregen je dat niet meer krijgt als je in de hemel komt? Niet dat dat heel belangrijk is, maar wel belangrijk dat de beoordeling van God komt.
  • Jezus en Jezus alleen. De woorden die gesproken worden zijn gevuld met wie Hij is. Met Hem wordt de werkelijkheid anders. Met Hem wordt je beoordeling anders. Met Hem wordt je uitzicht en hoop anders.
  • Wees gericht op geloof in de eerste plaats. Als de waarheid een plek krijgt in je hart en je denken komt het leven vanzelf in de juiste balans. Anders druk je op de werken van het vlees in plaats van geloof in de kracht van de Heilige Geest en de vrucht van de Geest in het leven van mensen.
  • Help mensen het plan van God met hen te ontdekken. Bemoedig hen in het volgen van hun hart als dat gevuld is met God.
  • Sta jezelf en anderen toe om fouten te maken. Dat is een grote genade om te geven aan anderen en wellicht een nog grotere genade als het je wordt toegestaan.
  • Je weet niet alles. En dat hoeft ook niet.
  • De meeste mensen kunnen dingen beter als jij dat kan. Je kan dan ook niet alleen functioneren in het lichaam van Christus.
  • Eenheid in de gemeente kan alleen gebouwd worden met eenheid in het leiderschap van de gemeente.
  • Je hebt zelf ook steeds voeding en inspiratie nodig. Anders raak je leeg en wordt er roofbouw gepleegd.
  • Zoek een coach, een senior, een vertrouweling waar je jezelf mag zijn, die je bemoedigd en ook in staat is de relevante en moeilijke vragen te stellen.
  • Investeer in relaties. Gezonde relaties zijn een basis voor een gezonde gemeente.
  • Wie zijn je discipelen? Iedere voorganger zou hierin het voorbeeld moeten geven. Dit is topprioriteit. De vraag die ik mezelf stel is: wie mag er rekenen op drie jaar van mijn leven?
  • Zegen wie je vervloekt. Als er mensen gaan vechten, vecht niet mee. Als mensen weggaan, haal niet je gelijk. Zegen en heb vrede met alle mensen in zoverre het in jouw macht ligt.
  • Hou Gods plan voor ogen. Er is een plan van God voor je gemeente en voor de plek waar je bent (stad of dorp). Die plannen horen bij elkaar. Vergeet niet de een en niet de ander.
  • Maak van Gods prioriteiten jouw prioriteiten. Leer kijken zoals Hij kijkt.
  • Er is meer vrijheid om het juiste te kiezen dan dat er voorschriften zijn voor het ‘hoe, wat, waar en wanneer’ in de gemeente.

Zover mijn willekeurige gedachten op een rij. Ben benieuwd naar reacties en aanvullingen. Ik wordt graag geïnspireerd en aangevuld.

Waardeer je dit artikel? Overweeg een kleine donatie. Voor een volgend kopje koffie tijdens het schrijven bijvoorbeeld.

PS: zie je een schrijfvoutje? Mail me ff!

Bedrag € -