Generic selectors
Exacte overeenkomst
Zoek in titel
Zoek in content
Zoek in artikelen
Zoek in pagina's
Filter by Categories
Bijbel
Communicatie
Creatief
Films
Geek
God
Inspiratie
Internet
iPad
iPhone
Jongeren
Kerk
Leiderschap
Mac OS X
Persoonlijk
Preekkunst
Social Media
Tech
Verhaal
wordpress

Sociale Media in 2011

14 oktober 2011

[slideshare id=9249498&doc=socialmediaaroundtheworld2011-110914000406-phpapp01&w=620&h=510]

 

Deze presentatie is gebaseerd op onderzoek naar gebruik en invloed van sociale media in 30 landen. Je moet er even voor gaan zitten. Een ding is wel duidelijk: je kan niet om de sociale media heen. En daar zit precies het leerpunt. Is Internet hetzelfde als Sociale Media? Soms heb ik het gevoel dat het bijna twee werelden zijn.

Andere communicatie

Sociale netwerken spelen een steeds belangrijkere rol in de communicatie. Deze wordt anders. E-mail is ouderwets, je kan soms sneller mensen bereiken door ze even een berichtje te sturen via Facebook. Op iedere smartphone worden gemiddeld 25 applicaties geïnstalleerd, waarvan 12 worden gebruikt, de meesten horen bij sociale netwerken.

Stel je even de huidige realiteit voor:

  • 7 miljard mensen op onze planeet
  • 2 miljard mensen gebruiken internet
  • meer dan 1 miljard mensen gebruiken sociale netwerken

In Europe is 50% van de mensen lid van een of ander sociaal netwerk. En vooral van Facebook (sorry Hyves, je raakt steeds meer uit de gratie). Hiervan bezoeken 600.000 mensen  dagelijks (!) een van de sociale netwerk.

Nieuwe kansen

Een andere belangrijke verandering, en dat is even vanuit het perspectief van missie, evangelisatie, discipelschap, is dat de persoonlijke connectie belangrijker wordt. De boodschap van God is niet uit een boekenkast te trekken. Jij bent zelf de boodschap. Omdat Internet van een gegevens-platform (ultieme bibliotheek) is ontwikkeld tot een communicatie platform ligt daar een grote kans. Ook online wordt je bekeken. Is dat wat je zegt consistent, eerlijk, betrouwbaar, uniek. Of speel je een rol.

Verbindingen leggen

Mijn persoonlijke zoeken in dit veranderende Internet gebruik is naar de kansen voor de wereldwijde missie. Ondermeer bij Jesus.net. Uiteindelijk is de échte missie dat je verbindingen legt tussen mensen. Verbinding tussen iemand die geïnteresseerd in God en spiritualiteit en iemand die samen op wil lopen. Verbinding tussen iemand die net christen is en iemand die al langer christen is. En welke andere verbindingen je ook maar kan bedenken.

Op dit idee zijn online concepten gebaseerd. Op dit idee gebaseerd zijn online cursussen als WaaromJezus.nl en StartersBijbel.nl ontwikkeld. Er wordt een verbinding gelegd tussen een deelnemer en een coach. Maar er kan nog veel meer.

REAGEER: wat zie jij als kansen??

Wouter van der Toorn
Media Innovator & Art Director bij Jesus.net. Mijn tijd vul ik met nieuwe media, God, geloof, muziek, films. Over al deze zaken publiceer ik op mijn blog.
0 Comments

Sociale Media in 2011

door Wouter van der Toorn Leestijd: 2 min
0