Clicky

Generic selectors
Exacte overeenkomst
Zoek in titel
Zoek in content
Zoek in artikelen
Zoek in pagina's
Filter by Categories
Bijbel
Communicatie
Creatief
Films
Geek
God
Inspiratie
Internet
iPad
iPhone
Jongeren
Kerk
Leiderschap
Mac OS X
Persoonlijk
Preekkunst
Social Media
Tech
Verhaal
wordpress

Na ADD nu ook Facebook Attention Disorder (FAD)

29 augustus 2012

facebook attention disorder

Er zijn bijna een miljard accounts op Facebook en een half miljard gebruikers die dagelijks actief zijn op Facebook. Wie had dat kunnen denken van iets dat gestart werd als een studentenproject in 2004? Maar Facebook (en andere Sociale Netwerken) brengt iets met zich mee dat ondertussen “Facebook Attention Disorder (FAD)” wordt genoemd. Simpel gezegd: een Facebook verslaving.

Status updaten

We vullen onze tijdlijn met allerlei soorten updates. We delen wat we aan het doen zijn, We delen gedachten over gebeurtenissen, delen filmpjes, afbeeldingen die we inspirerend vinden. Waarom zouden we dat doen? Misschien wel om dezelfde reden waarom we met elkaar communiceren. Daarin is het allemaal niet echt nieuw. Maar misschien hebben we ook wel reactie en bevestiging nodig van onze vrienden. We meten ons steeds met de ander.

Reageren

Naast onze eigen status bijwerken reageren we op de updates van anderen. Een leuk plaatje liken we, we reageren op iemands gedachten. Het is wat we blijkbaar nodig hebben: wat vind je nu van me? Ben ik cool, hip, creatief, leuk, anders, autentiek…? En als je veel reageert, reageren mensen ook weer op jou. Maar er is ook een keerzijde. Waarom niet gewoon kijken en verder gaan? Waarom moeten we iets ‘liken’? Misschien omdat we er willen zijn, op een ander willen reageren om ook weer reactie te krijgen.

Inchecken

Nu de meeste smartphones en andere mobiele apparaten met GPS zijn uitgerust wordt geolocatie ook steeds meer gebruikt. Hier ben ik, en daar is een feestje. Het heeft mij nog niet helemaal te pakken kunnen krijgen, maar waarom zouden we het doen? Misschien omdat we niet een onpersoonlijk idee met een profiel zijn, maar omdat we iemand zijn en we fysiek ergens zijn.

Foto’s

Wat wordt het meest ‘geliked’ en gedeeld op Facebook? Het zijn afbeeldingen. Want een afbeelding, een foto zegt meer dan 1000 worden. We kiezen zorgvuldig onze profielfoto, omdat dat is wat van iemand wordt gezien. En onze foto’s laten zien hoe interessant ons leven is, wie wij zijn, meer dan alles wat we zeggen.

Reageer ook

Herken je Facebook Attention Disorder? Heb je er last van? Of van gehad? Zijn er pilletjes voor, therapie of manieren om er op een goede manier mee om te gaan?

Bron: realistcomics (afbeelding) / Hongkiat 

Wouter van der Toorn
Media Innovator & Art Director bij Jesus.net. Mijn tijd vul ik met nieuwe media, God, geloof, muziek, films. Over al deze zaken publiceer ik op mijn blog.
5 Comments
  1. Joan

    Ik herken dit absoluut. Ik ben me de laatste dagen ook beginnen af te vragen wat ik eigenlijk op Facebook doe en waarom ik het zo vaak check. Iedere keer weer die iPhone pakken en de laatste updates bekijken. Iedere keer tussen het werken door even een nieuw tabje openen met facebook.com. Ik plaats zelf helemaal niet veel op Facebook, maar ik kijk er wel heel veel op. Waarom? Meegezogen door de infobesitas van deze tijd denk ik. Bang om maar iets te missen.

    “If you’re not on Facebook you don’t exist” wordt wel eens gezegd. Dat was in de Hyves tijd al zo; werkelijk iedereen die je kende had er een profiel. En als je het niet had, dan werd je niet begrepen, was je een oude lul of snapte je er gewoon niets van.

    Sinds gisteren ben ik daarom ook begonnen om af te kicken van dit verslavende gedrag. Ik heb m’n iPhone standaard niet meer voor me liggen en neem hem ook niet meer mee de slaapkamer in. En ik ben gewoon gestopt met het regelmatig FB checken als ik op de computer aan het werk ben (internet is mijn werk, dus ja).

    ‘Kees heeft een nieuwe profielfoto’, ‘Jan is getagd in een foto van Marijn’. Boeiend!!
    Als ik de tijd die ik aan FB besteedde nu eens aan God zou besteden dan zou dat mijn geloofsleven flink ten goede komen denk ik.

    Met alles moet je je eigenlijk afvragen: ‘to what end does it serve’? Leidt het naar God of leidt het van God af?

    Facebook is als medium gewoon mooi, handig en leuk, maar ook misbaar. Laten we er niet meer aandacht aan besteden dan nodig is.

    1. Joan

      Het is vooral een knop omzetten, gevoed door het bewust worden van hoe misbaar en oppervlakkig Facebook is.
      Die knop is om, maar daarna is het wel een kwestie van goede discipline om steeds weer naar die knop te kijken en te zien dat ie uitstaat.

Na ADD nu ook Facebook Attention Disorde…

door Wouter van der Toorn Leestijd: 2 min
5