Internet en Geloof, juist nu

Internet en geloof, juist nu

5 min leestijd

Internet en Geloof, juist nu

Weet je nog hoe het was om in te bellen om te kunnen internetten? Met zo’n typisch piepende en knarsende inbeltoon. Of is dat zelfs voor jouw tijd geweest? En hoe het ook alweer ging om verkering te hebben terwijl je geen mobiele telefoon had, simpelweg omdat deze nog niet echt bestond. Was er eigenlijk wel leven op deze planeet mogelijk? Hoe deden we dat toen ook al weer? Ach, je kan terug kijken. Maar ook realiseren in welke tijd we nu leven.

Arabische Lente

Nog nooit is de wereld zo snel beïnvloed door nieuwe technologie en communicatie middelen. Snel ja, enorm snel. Maar niet altijd heel opvallend. Snel is het alsof het er altijd al is geweest. Internet bankieren. Hoe deed je je bankzaken daarvoor ook alweer? Of filmpjes bekijken op youtube. Realiseer je je dat het er nog maar net is? Facebook en Twitter zijn er zelfs nog korter. Toch kan je de huidige wereld niet meer voorstellen zonder. Politiek zonder sociale media? Dat zou weer een stuk voorspelbaarder worden. Een Arabische Lente zonder sociale media? Onvoorstelbaar! In ieder geval niet in dit tempo. En niet op deze manier.

Iedereen een stem

Door de beschikbaarheid van Internet heeft iedereen heeft een stem gekregen, de mogelijkheid om zich te laten horen. Iedereen kan zijn eigen publiek aanspreken. Of zelfs, wellicht zonder opzet, miljoenen mensen bereiken. Welkom in onze tijd.

Naar verre oorden

Als kind wist ik het al: ik wil zendeling worden. De grote, wijde, vreemde wereld in. Naar andere culturen toe, mensen die anders zijn dan ik en aan hen het evangelie brengen. Die droom werd iedere keer versterkt als iemand uit een ver land kwam met foto’s en film. Dát is wat ik zou gaan doen… Maar het is niet helemaal zo gelopen. Alhoewel, daar zouden we het eens over moeten hebben.

Goed Nieuws

Er is een wereld met mensen die God niet kennen. Mensen die leven zonder doel. Zo is het altijd al geweest. Onze Heer Jezus stuurde niet voor niets zijn leerlingen erop uit om het Goede Nieuws door te geven. Door de eeuwen heen is dat gedaan, tot op de dag van vandaag. Mensen die de wereld overgaan. Maar ook die in de eigen omgeving Jezus bekend maken. ‘k Heb het zelf ook gedaan. Ja, ook mensen aanspreken op straat, al is dat lang geleden. Terugkijkend daarop, ik zou zijn omgelopen als ik mezelf zou zijn tegengekomen. Ik had echt een boodschap te brengen. Maar waar zochten de mensen eigenlijk naar?

Google heeft het antwoord

Dat is de interessante vraag: waar zijn mensen naar op zoek? En als ze iets willen weten, waar gaan ze heen? Als tiener vond ik de bibliotheek geweldig. Maar ik kom er nooit meer. Als ik iets wil weten dan is Google mijn grote vriend. Zo werkt het ondertussen: ben je op zoek, dan zoek je. En wie zoekt die vindt. Of het een recept is voor het etentje komend weekend of dat het God is. Wereldwijd wordt maandelijks 55 miljoen keer gezocht op GOD. Met de verwachting dat Google het antwoord geeft. Welk antwoord gaan ze vinden? Kijk… dan kom je uit op het terrein van Internet Evangelisatie.

Google op God

 

De kerk niet als eerste adres

Toen ikzelf in 2004 begon met Internet Evangelisatie heb ik er niet van kunnen dromen dat we het zouden meemaken dat dagelijks een paar duizend mensen aangeven dat ze God willen volgen. En toch zijn we daar nu al. Het zijn niet altijd gemakkelijke zaken hoor. Toen we begonnen met evangelisatie websites zoals ikzoekgod.nl kwamen we er al snel achter dat het ook lastig voor mensen is om God te leren kennen. We hebben zoveel online gesprekken gehad met mensen die bedroevende ervaringen hebben met kerken en christenen. De kerk is vaak niet meer het eerste adres om meer over God te leren kennen. Het eerste adres is vaak Google. Vanuit onze Internet evangelisatie sites willen we juist goed vindbaar zijn. Om uiteindelijk een weg te wijzen naar een plek waar christenen bij elkaar komen (of het nu een kerk, gemeente, een Alpha cursus of een andere groep is).

Testje voor jouw kerk

Doe eens de test. Zoek op “Geloof” en “je eigen woonplaats”. Waar staat jouw kerk? Klik er eens op. Wat zie je? Stel je voor dat je een plaatsgenoot ben die een plek zoekt om God te leren kennen. Begrijp je wat er staat? Of zit het doorspekt van christelijk jargon. Zou jij naar deze kerk gaan? Nu moet je weten dat mensen onbewust informatie zullen vertrouwen op basis van kwaliteit. Mag ik eerlijk zijn? Bij veel websites van kerken denk ik: geloven jullie het zelf wel? Precies dat is wat er bij veel bezoekers gebeurt.

Mijn bedoeling is niet om zuur te zijn. Juist niet. Wees je bewust dat aanwezigheid en beschikbaarheid op het Internet misschien wel een van de belangrijkste stappen is in evangelisatie in deze tijd. Vindbaar zijn, zichtbaar zijn in de wereld waarin mensen zich bevinden.

2 reacties

  1. Christiaan W. Lustig op 08-08-2012 om 10:50

    Leuk artikel. ‘k Ben ervan overtuigd dat er nog mooie dingen te gebeuren staan als het gaat om kerk-zijn online. :-)



    • Wouter van der Toorn op 10-08-2012 om 11:12

      Daar ben ik ook van overtuigd. Het vraagt echter wel moed en een andere manier van denken!