regels voor gebruik sociale media

Regels voor gebruik Sociale Media

4 min leestijd

regels voor gebruik sociale media

Iedereen moet Sociale Media doen, toch? Nou, als je dat denkt, dan moet je het misschien nog even niet doen. Hier verzamelde tips van professionals en gebruikers voor sociale media:

Wees een bron / Probeer niet slim te lijken, maar wees slim / Wees interessant

Heb jij unieke kennis, unieke ervaring of beschik jij over unieke bronnen? Wees zo’n interessante bron! Deel je unieke kennis en ervaring.

Zou een echt persoon op deze manier praten?

Goede vraag, want hoe praat jij online? Zou je zo ook in het gewone leven praten? Wees jezelf, praat normaal, probeer dat er zo weinig mogelijk verschil is tussen je online en je offline communicatie.

Wees altijd eerlijk en betrouwbaar, in alles wat je zegt en doet.

Kijk, dat zeggen we in de kerk nu ook. Maar het is waar. Wees eerlijk, oprecht, goede intenties. Betrouwbaarheid is misschien wel de grootste waarde in de online wereld.

Mensen zijn geïnteresseerd in je ontbijtje… als je in de voeding-industrie zit

Oftewel, waar zijn mensen nu echt in geïnteresseerd? Is dat werkelijk alles wat je doet? Ik ben me bewust dat de tienergeneratie Twitter bijvoorbeeld gebruikt als een soort chat en alle onzin achter elkaar post. Maar daar zijn zij in geïnteresseerd. Als je een professional bent, wat is wat je publiek interesseert? Waarom zouden ze je volgen?

Tweet niet alleen maar titels. Maar wees creatief en trigger mensen om echt door te klikken

Dit is gewoon communicatie kunst. Wat zit er ergens achter? Je moet nieuwsgierig zijn om verder te gaan. Dus alleen maar linkjes posten of titels is niet echt de kunst van Sociale Media.

Luister eerst en stop er niet mee

Wees niet alleen een zender, maar luister vooral. En blijf dat doen. Waar praten mensen over en hoe praten mensen tegen je. Luister. Zoals je ook in het normale leven doet als je ergens binnenstapt. Je gaat ook niet direct roepen, maar je luistert waar het allemaal over gaat voor je instapt in het gesprek.

Een tweet moet beantwoord worden, net als je de telefoon oppakt

Dit is misschien een verandering in het denken. Mensen verwachten antwoord of reactie. Het hoort bij goede manieren om te antwoorden op een vraag. Dit heeft ook met betrouwbaarheid te maken.

Mensen willen speciaal zijn. Zorg dat je volgers zich ook speciaal voelen, ook in de manier waarop jij met hen communiceert.

Sociale Media is in de eerste plaats sociaal. Het is twee richting verkeer. Als niemand luistert heb je ook niets te zeggen. De mensen die zich met je verbinden zijn je belangrijkste doel. Ze zijn waardevol. Laat het hen ook voelen. Het is alsof je mensen een bijzondere ingang geeft in je leven, kennis, ervaring.

Behandel je volgers zoals je je vrienden behandel. Behandel ze niet als nummers

Dit heeft vooral ook met het vorige punt te maken. Het zijn mensen die je volgen. Ik block trouwens erg gemakkelijk mensen die alleen maar uit PR overweging mij volgen. Bedrijfjes hebben daar een handje van. Dat vind ik NOT COOL!

Mensen kopen niet waar ze zich ontspannen en socializen

Dit is vooral voor bedrijven een belangrijke. Veel mensen gebruiken sociale media als een verlenging van hun gewone leven. En sociale media is om rond te hangen en met andere mensen te kletsen. Dat is over het algemeen niet een plek waar je bent om te kopen. Dus je PR praatjes… zijn vaak een grote stoorzender en ik zal je blokkeren.

Wees creatief en spontaan. En als je fouten maakt… dan heb je er zomaar een nieuwe kans bij!

Authenticiteit is belangrijk. Zoek je eigen toon, je eigen manier. Wees geen copy van de ander. Er zijn al zoveel anderen, er is er maar een zoals jij. Wees jezelf, wees creatief, wees spontaan. Wees vooral niet bang om een fout te maken. Daar leer je van!

Er is geen gouden regel

Er zijn geen vaste recepten voor en geen vaste routes naar succes. Dus welke regel of principe je ook volgt, er is geen garantie voor succes. Er zijn echter wel garanties voor mislukking. Een aantal ervan heb ik hiervoor al genoemd.

Pas op met geautomatiseerde publicaties. Ze doen vaker kwaad dan goed.

Wees erg zorgvuldig met het automatiseren van je updates. Het kan je publiek wel eens eerder van je afstoten dan aantrekken.

Aanvullingen?

Heb jij nog aanvullingen wat betreft gebruik van Sociale Media? Wat zijn de do’s en dont’s? Aan welke tip heb jij het meeste of was voor jou een eye-opener?

Waardeer je dit artikel? Overweeg een kleine donatie. Voor een volgend kopje koffie tijdens het schrijven bijvoorbeeld.

PS: zie je een schrijfvoutje? Mail me ff!

Bedrag € -