Sociale media veranderen christelijk geloof

Sociale media veranderen christelijk geloof

2 min leestijd

Sociale media veranderen christelijk geloof

Dat sociale media invloed hebben op onze maatschappij is duidelijk. De manier en tempo van communiceren is ook veranderd. Het beïnvloedt de politiek, ons koopgedrag, ons welbevinden. Zou het ook ons geloof veranderen? Dat is een interessante vraag.

Aan de ene kant zeg ik: nee natuurlijk niet. Het eigene aan het christelijk geloof is dat je gelooft in een God die in zijn hele aard groter en anders is dan alles wat ik ken, dat Hij zich niet laat beïnvloeden door menselijke opinies over Hem, dat Hij is. (punt)

“Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid!”
Hebreeën 13,8

Aan de andere kant beïnvloedt iedere tijd de manier waarop je communiceert over geloof. En in die zin veranderen sociale media zeker wel de kerk en geloof.

Relevantie

Hoe ben je relevant in deze tijd? Ik kwam vandaag een prachtig voorbeeld tegen van hoe het naar mijn gevoel niet moet. In Plano Church is net 1 miljoen dollar geïnvesteerd om een hippe kerk te zijn. Een rockband voor de worship, een groot mediascherm, alles op en top. Om relevant te zijn voor jongeren. Het zal vast aandacht geven, maar is dit de definitie voor relevant?

De manier waarop je communiceert over God en geloof verandert net zo als dat je communiceert over politiek, maatschappelijke thema’s en andere interesse gebieden. Sneller, meer versplinterd en gefragmenteerd, soms plomper, zwart-wit. Vertel duidelijk wat geloof is. Vooral, laat het in alles zien.

Als kerk heb je een opdracht om relevant in deze tijd te zijn. Daar horen sociale media zeker ook bij.

Evangelisatie

De manieren van het evangelie verkondigen veranderen. De essentie van verkondiging is communicatie: communicatie over God en geloof. Hoe je communiceert is veranderd. De essentie niet. Wil je mensen bereiken met Goed Nieuws? Er zijn maar weinig mensen die voor het eerst in je kerk komen zonder je website te hebben gecheckt, en vervolgens het Twitter, Facebook en/of LinkedIn profiel van de voorganger, de jeugdleider, de facebook pagina van de kerk. Want wie je daar bent… dat ben je.

Sociale media zijn eenvoudigweg onderdeel van het normale leven. Wie je bent online, ben je ook in het gewone leven.

Ja dus

Dus ja, sociale media veranderen het christelijk geloof. Vooral in de communicatie en verschijningsvorm. Niet in de essentie. Maar deze mag op een nieuwe, relevante en bij deze tijd passende manier worden vertaald. Dat lijkt me een mooie uitdaging!