Clicky

Generic selectors
Exacte overeenkomst
Zoek in titel
Zoek in content
Zoek in artikelen
Zoek in pagina's
Filter by Categories
Bijbel
Communicatie
Creatief
Films
Geek
God
Inspiratie
Internet
iPad
iPhone
Jongeren
Kerk
Leiderschap
Mac OS X
Persoonlijk
Preekkunst
Social Media
Tech
Verhaal
wordpress

Wijsheid 2.0 voor Internet Use Disorder

19 september 2012

wijsheid 2.0

In de technologie zijn uitdrukkingen als web 2.0, web 3.0 en sociaal internet vrij normaal. Maar wat is de complicatie hiervan in het gewone bestaan? Voor het eerst in de geschiedenis wordt “Internet Use Disorder” (stoornis in omgang met internet) genoemd in de medische handboeken. Het is dus serieus!

Wijsheid 2.0

Zou er ook iets zijn als wijsheid 2.0 en wijsheid 3.0? Want hoe ga je om met deze veranderingen. Je bent altijd online, overal beschikbaar, het sociale leven is steeds zichtbaarder, werk en privé zijn soms lastiger te scheiden. Zomaar wat symptomen van de invloed van technologie op onze samenleving:

  1. Werkgevers verwachten dat hun medewerkers 24/7 beschikbaar zijn
  2. Emotionele onzekerheid over onszelf waardoor we steeds naar anderen kijken, 24/7
  3. Je voelt je schuldig als je voor een periode helemaal afwezig bent
  4. We lijken hyperactief te reageren op technologie

Hyperactief

Dat laatste ken ik wel. Piepjes, bliepjes, lichtjes, tril-alarm en weet ik niet meer houden je constant scherp, gespitst. Dat is een van de redenen waarom wij thuis de regel hebben dat de smartphone op tijd uitgaat en niet op de slaapkamer ligt. Het houdt je namelijk wakker, scherp, geprikkeld. Het zijn allemaal lijntjes die (onbewust) worden open gehouden: iemand Tweet, pingt, whatsapp’ed, liked op Facebook… en je moet wel kijken.

PS: Een hersenscan van een Internet verslaafde (ik las als definitie: iemand die meer dan 38 uur per week online is)  lijkt op een hersenscan van een cocaïne of alcohol verslaafde. Het kan zelfs uitlopen op depressies.

Een paar simpele adviezen

Je kan er iets aan doen. Misschien een kwestie van keuzes maken. Hier wat suggesties:

  1. Gaan naar buiten » gewoon, achter je computer weg, snuif de frisse lucht op, ga de natuur in
  2. Help een ander » wees niet alleen met jezelf bezig, zoek actief een mogelijkheid om een ander te helpen
  3. Vasten » het is heilzaam om af en toe 24 – 48 uur gewoon niet online te zijn
  4. Gezonde balans » zorg dat je ook tegenover ‘gewone mensen’ zit, niet alleen tegenover een scherm

Bron: “The Unintended Consequences of Technology

Wouter van der Toorn
Media Innovator & Art Director bij Jesus.net. Mijn tijd vul ik met nieuwe media, God, geloof, muziek, films. Over al deze zaken publiceer ik op mijn blog.
0 Comments

Wijsheid 2.0 voor Internet Use Disorder…

door Wouter van der Toorn Leestijd: 2 min
0