Clicky

Generic selectors
Exacte overeenkomst
Zoek in titel
Zoek in content
Zoek in artikelen
Zoek in pagina's
Filter by Categories
Bijbel
Communicatie
Creatief
Films
Geek
God
Inspiratie
Internet
iPad
iPhone
Jongeren
Kerk
Leiderschap
Mac OS X
Persoonlijk
Preekkunst
Social Media
Tech
Verhaal
wordpress

Evangelische jongeren liever populair dan correct

12 oktober 2012

Evangelische jongeren liever populair dan correct

In een artikel in The American Spectator wordt een interessant fenomeen gesignaleerd: de jonge generatie evangelische christenen heeft geen zin in allerlei lastige kwesties zoals homohuwelijk, abortus, scheiding kerk en staat… Het zijn onderwerpen die één ding goed doen: polariseren. De jongeren willen het wel over geloof hebben, maar over andere dingen dan deze schurende thema’s. Ze zijn liever gelukkig en horen er liever bij dan dat ze correcte standpunten hebben.

Wat maakt je een christen?

Het is een interessant en spannend thema. Want hoe bepaal je waar het over gaat? Toen ik als 18 jarige vanuit mijn veilige christelijke nest werd gelanceerd in de gewone samenleving ging het in gesprekken over God en geloof vooral over als dingen over “seks voor het huwelijk”, “werken op zondag”, “feesten en uitgaan”.

De indruk was namelijk dat dáár het kantelpunt lag wat je christen maakt. Het zijn nu ook precies de dingen zijn waar je lekker gemakkelijk debat over kan hebben omdat je standpunt gemakkelijk te maken is: “Ik ben voor en jij bent tegen”, “dit is goed en dat is fout”. Maar het heeft maar weinig bij elkaar gebracht. De vraag is: moet dat dan?

Alles van het leven

Wellicht zit het punt wel iets dieper: heeft je “christen zijn” vooral iets met de kerk en kerkelijke activiteiten (vooral op zondag) te maken of heeft het te maken met alles van het leven. Ik denk dat de generatie evangelische jongeren hier op een meer relevante manier midden in het leven staat, de keuze om christen te zijn gaat over veel meer.

Reacties op deze trend

Er wordt weer veel gezegd over deze trend. Het wordt veroordeeld en wordt aangemerkt als lui, onwetendheid en stommiteit. Christelijk geloof gaat namelijk over meer dan blij zijn, je gelukkig voelen en erbij horen.

PS: lees ook 10 trends in de kerk voor de komende 10 jaar »

In Nederland?

Hoe zit het trouwens in Nederland met een trend als die wordt gesignaleerd in The American Spectator? Is de nieuwe generatie ook liever blij, onderdeel van de hele samenleving dan correct op alle punten. Dat laatste zou je bijna automatisch een outcast maken. Maar een outcast heeft weer weinig invloed.

Reageer

Welke trends herken jij (wellicht bij jezelf)? Heeft het te maken met ‘opvoeding’ vanuit of in de kerk? Kan je zeggen dat het lui en onwetend is van evangelische jongeren? Ik ben erg benieuwd naar reactie!!

Bron:  The American Spectator

Wouter van der Toorn
Media Innovator & Art Director bij Jesus.net. Mijn tijd vul ik met nieuwe media, God, geloof, muziek, films. Over al deze zaken publiceer ik op mijn blog.
3 Comments
  1. Michiel Eghuizen

    Jezus was en is een outcast in deze wereld. Paulus net zo. De profeten ook. De mensen van de reformatie ook. En vele zendelingen in de 1e instantie (of misschien wel hun hele leven) ook. Ik zou zeggen, liever een outcast dan de Waarheid schade aan doen. Je leven geven aan Christus is niet vervolgens te leven voor jezelf, met je eigen geluk, populariteit, kracht, etc.

    Daarnaast was Jezus een outcast, maar had juist enorme impact. Als outcast heb je misschien nog wel meer impact als dat je dat niet bent. Je doet wat anders dan de anderen, als mensen zien dat dat werkt, gaan ze je wel volgen, maar het heeft altijd een acceptatie tijd nodig. Daarom ben je ook het zout der aarde en het licht der wereld. Je valt op en je leeft “pittig”. Daarom ben je ook niet van de wereld, maar wel in de wereld. En dat is ook je kruis opnemen. En God meer liefhebben dan je vader en moeder en zonen en dochters. Jezus vraagt van ons juist om een outcast voor deze wereld te zijn en niet van de wereld te zijn.

    Ik zie die trend dus ook heel goed. En steeds de kapstok regel “oordeel niet”, die te pas en te onpas gebruikt wordt. Omdat mensen de waarheid niet meer accepteren, maar liever gewoon hun leventje met hun ideeën willen leven, al zou de Bijbel anders zeggen. Broederlijke vermaning en kerkelijke tucht krijgen daarom ook geen ruimte meer in hun levens. Geloofsstabiliteit ook niet meer, omdat mensen niet meer weten wat de echte Waarheid is en waarom dat zo is. Mensen kunnen de waarheid niet meer verdedigen, omdat ze het niet meer willen leren en willen leren waarom bepaalde dingen zo zijn, zoals ze zijn.

    Als je puur de Bijbel zou pakken als enige bron en je zou kijken wat er overeenkomt met de huidige staat van de westerse kerk, wat een verschil zie je dan. Bijvoorbeeld, familie die hun kinderen niet meer in het geloof willen opvoeden en discipelen van ze willen maken, maar dat overlaten aan de zondagscholen. Om maar een voorbeeld te noemen. Het concept zondagschool komt helemaal niet voor in de Bijbel, maar is iets van de laatste jaren (weet niet precies hoeveel).

    Kijk ook eens naar de levens van de “grote mannen van God” (God is groot en niet die mannen natuurlijk). Voorbeelden: David Brainerd, George Müller, A.W. Tozer, Leonard Ravenhill, Nicolaus Zinzendorf, Andrew Murray, D.L. Moody, John Wesley, C.H. Spurgeon, C. T. Studd, etc. En er zijn nog zat meer voorbeelden te noemen. Leg dat eens naast onze levens (die van mij persoonlijk net zo). Wat een enorme verschil heb je dan. En wat een zwak leventje hebben we dan eigenlijk als westerse christen.

    Probeer er eens open en eerlijk naar te kijken. Laten we zo niet teveel ruimte voor valse leraren, terwijl de Bijbel daar ons enorm vaak voor waarschuwd (de brief van Judas is een goed voorbeeld)? Zijn we nog in staat om alles te toetsen? Kun je de gevaren van de 7 gemeenten uit Openbaringen (2/3) niet ook op onze huidige kerken toepassen. En hebben we niet de zelfde gevaren?

    Een goede quote die de staat van de huidige cultuur binnen de westerse kerk aangeeft:
    “Entertainment is the devil’s substitute for Joy, the less joy of the Lord you have the more entertainment you need.” — Leonard Ravenhill

    in NL:
    “Entertainment is de duivel zijn vervanging voor vreugde. Hoe minder vreugde van God je hebt, hoe meer entertainment je nodig hebt.” — Leonard Ravenhill

God

Evangelische jongeren liever populair da…

door Wouter van der Toorn Leestijd: 2 min
3