Sociale Media en de kerk

De stem van de kerk in sociale media

1 min leestijd

De stem van de kerk in sociale media

De BBC heeft een leuke reportage over hoe de Anglicaanse Kerk gebruik maakt van Twitter, Facebook en blogs. Een non die op haar manier gebruik maakt van Twitter en daardoor meer begrip krijgt voor de wereld om haar heen.

Dat de kerk niet altijd snel is om in te spelen op de veranderingen in communicatie of de wereld van de media is wel bekend. Maar de kerk is aan het veranderen, juist ook door Sociale Media. In sociale media werkt het niet meer om alleen maar een boodschap uit te zenden, maar het is een interactief en meer een gesprek.

Sociale Media omarmen

Precies dat verlangen van de kerk om in gesprek te blijven is een belangrijke reden voor de kerk om Sociale Media te omarmen.

Sociale Media hebben van soms onbekende mensen bekende personen gemaakt. Het is zelfs zo dat een tweet van een of andere US evangelist of pastor tot 30 keer meer kans heeft om te worden geretweet dan een tweet van popsterren zoals Lady Gaga.

“Jezus zou ook op Twitter zijn. Hij zou Facebook gebruiken. Hij zou met mensen in gesprek blijven.”

De hele wereld

Er zijn miljoenen mensen die gebruik maken van Facebook en Twitter. Alleen al dit gegeven zou een reden moeten zijn voor de kerk om er meer dan wie dan ook onderdeel van te zijn. Want daar waar mensen zijn, daar moet de kerk zijn. Dat is de goddelijke opdracht die de kerk heeft: uitgaan in de hele wereld.

Bron: bbc.co.uk »