Online zieltjes winnen #kerk2012

Online zieltjes winnen #kerk2012

3 min leestijd

Online zieltjes winnen #kerk2012

Afgelopen zaterdag heb ik een workshop gegeven op @kerk2012, een studiedag over kerk en sociale media. En dit thema werd geschaard onder ‘expert’ niveau. En ja, eerlijk is eerlijk, het is echt een heel ander verhaal als een marketing en communicatie verhaal gerelateerd aan de kerk. Uiteindelijk komt het terug op de simpele vraag: wat is nu eigenlijk het Goede Nieuws wat je te brengen hebt. Wat is de goede boodschap die de kerk moet uitdragen? In een spannend gezelschap van katholiek, protestant, gereformeerd en evangelisch hebben we een mooi gesprek gehad over internet en geloof.

Onveranderde boodschap

“Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid!” Hebr 13:8

De boodschap over Jezus blijft dezelfde. Dat is wat niet veranderd. Maar de verschijningsvorm verandert wel. Want communicatie in onze sociale media tijd gaat nu eenmaal sneller, is meer versplinterd, vluchtig, gefragmenteerd, meer zwart-wit en regelmatig gewoonweg plomp. Hoe breng je dan het goede nieuws?

Oud en nieuw

De oude stijl van het brengen van de goede boodschap was vaak ongevraagd en in veel gevallen voor de mensen ook ongewenst: mensen worden aangesproken op straat, er wordt aangebeld bij je thuis of er worden folders in je brievenbus gestopt. Als het gaat om het brengen van goed nieuws via Internet en sociale media, dan is het vooral vindbaar zijn, uitnodigend, prikkelend. Dit is mijn slogan:

Gun mensen een zo groot mogelijk risico op het horen van het goede nieuws van Jezus!

Verboden te preken

Een belangrijk verschil met ‘oude methoden’ is dat de online communicatie veel opener moet zijn. Een vraag heeft een veel grotere waarde dan het deponeren van een waarheid. Als evangelist of predikant is het wel verleidelijk, maar preken is verboden!

Wat is goed nieuws?

Een vraag die mij steeds bezig houdt: wat is het goede nieuws. Het is vaak terug gebracht tot de boodschap van vergeving. Nu is dat een groot en fantastische boodschap, vergis je niet. Het is de opening naar een leven in vrede met God, verzoend met de Schepper. Maar als iemand op zoek is naar troost omdat hij een vriend is verloren omdat deze zelfmoord heeft gepleegd… wat is dan het goede nieuws? Wat maakt de boodschap van Jezus dan voor verschil? En als iemand zoekt naar geluk en levensdoel, is dan vergeving het goede nieuws? Of is er meer goed nieuws?

Bestaansrecht kerk

Deze vraag gaat trouwens veel verder dan een discussie over online evangelisatie. Het gaat veel verder dan een thema over de kerk op sociale media. Ik denk dat het gaat over het bestaansrecht van de kerk. Dan heb ik het niet per sé over de verschijningsvorm. Daar zal ‘de kerk’ in iedere periode zich opnieuw over moeten bezinnen.

Op slideshare is de bijbehorende presentatie “online zieltjes winnen” te vinden (al heb je er waarschijnlijk weinig aan zonder uitleg)