Skip to content
facebook en twitter

10 tips voor sociale media strategie

3 min leestijd

facebook en twitter

Hoe pak je je sociale media strategie op? Als je niet oppast wordt het een schot hagel in de hoop dat je iets bereikt. Hier een aantal tips die je kunnen helpen bij het effectief gebruiken van sociale media als Facebook en Twitter. Ik denk dat het opgaat voor een bedrijf, kerken, publicisten… Doe er je voordeel mee!

10 – de juiste tools

Hoe hou je alle verschillende sociale media streams in de gaten? En hoe kan je meten wat je impact is. De juiste tools helpen je daarbij. Als belangrijkste gebruik ik Hootsuite en Buffer. Maar er zijn meer opties zoals SocialOomph, SproutSocial en Topsy.

9 – wees aardig

Gek hè, sociale media werken net als het gewone leven. Ook online geldt dat het goed is om gewoon aardig te zijn, aandacht voor anderen, menselijk. Help waar je kan, geef mensen tips. Dit is bijzonder belangrijk voor het opbouwen van een langere termijn relatie.

8 – reageer

Sociale media kunnen niet werken als een machine. Wees mens. Dus reageer ook op wat er gebeurt. Zie je dat er gesprek gaat over je bedrijf of kerk, zie je dat iemand vastloopt? Reageer er op.

7 – praat, communiceer

Loop je eigen tijdlijn eens door. Als er geen @reacties of mentions te vinden zijn, dan ben je vooral met jezelf bezig, je bent slechts een zender. Dit is niet aantrekkelijk om te volgen, je voelt slechts als een reclamekanaal.

6 – duidelijke redactionele richtlijn

Dit is vooral van belang als er meerdere mensen aan hetzelfde sociale media kanaal werken: spreek duidelijk af (al is het maar een korte notitie) hoe je communiceert. Dat is belangrijk voor je online merk: zo wordt je door anderen herkend. Ben je behulpzaam, pro-actief, kwalitatief, vriendelijk… Dit moet je tevoren duidelijk hebben.

5 – crisis plan

Wees voorbereid op het moment dat er iets gebeurt. Het kan zijn dat er een wereldgebeurtenis is, of dat er iets in je bedrijf gebeurt, er bepaalde publicaties zijn… Zorg dat iedereen weet wat er dan gebeurt. (Hier alvast een belangrijke tip: als er crisis is, zet alle geautomatiseerde tools UIT).

4 – duidelijk in je doel

Wat is je missie, wat wil je bereiken met gebruik van sociale media? Als je je doel niet duidelijk kan maken, kan je het ook niet meten en weet je niet of je iets goed doet, en waar je verbeteringen kan doorvoeren.

3 – luisteren

Blijf vooral ook een goede luisteraar. Luister naar je klanten, je publiek. Luister naar wat concurrenten doen, naar wat er gebeurt bij vakgenoten. En leer daarvan!

2 – duidelijke richtlijnen

De sociale media richtlijnen zouden in je bedrijf en team duidelijk moeten zijn. En zorg ook dat iedereen erover kan beschikken.

1 – Wees jezelf

Wees vooral jezelf. Probeer niet een ander te zijn, maar zoek en hou je eigen toon vast. En vooral ook menselijk. Want er is niets zo vervelend als tegen een machine aanpraten.

Heb je aanvullingen? Ze zijn van harte welkom. Ik maak er graag een top 15 van!

Scroll To Top