sociale media

Veel gemaakte fouten door kerken en organisaties op Sociale Media

4 min leestijd

Ik ben groot voorstander van gebruik van Sociale Media binnen kerken en organisaties. Het kan de connectie tussen bijvoorbeeld leden onderling en van de organisatie met de achterban versterken. Maar… ‘gewoon even doen’ is er niet bij. Er worden dan ook veel fouten gemaakt. Hieronder een lijst met veel gemaakte fouten (en natuurlijk wat tips):

sociale media

  1. Gebruik Sociale Media als een nieuws kanaal
    Sociale Media is gebaseerd op het principe van verbinding maken. Het is niet een oude media kanaal waar je je nieuws door pompt.
  2. Geen interactie
    Gesprekken gaan, als het goed is, twee richtingen op. Als je niet wilt luisteren, gebruik dan geen Sociale Media.
  3. Weinig updates
    Blijf up-to-date en zorg dat je regelmatig updates post. Dit bevordert ook de interactie.
  4. Geen links naar je website
    Een belangrijke ‘drager’ van je organisatie en kerk is niet de Facebook pagina of Twitter account, maar is je eigen website. Zonder regelmatige links naar je site zal je weinig profiteren van je sociale media campagne..
  5. Geen ‘call-to-action’
    Een ‘call-to-action’ is bijvoorbeeld een knop of link naar een pagina waar je wilt dat iemand iets gaat doen. Of wil je dat ze een bericht delen, zorg dat er een duidelijke call-to-action is. De vraag hier is wanneer jij tevreden bent met het resultaat.
  6. Nooit vragen stellen
    Een gesprek begint vaak met een vraag die gesteld wordt. Geen vraag, geen reacties.
  7. Twitter en Facebook gekoppeld (en omgekeerd)
    Facebook en Twitter zijn beide een sociaal media platform. Maar ze zijn anders. Twitter is opener, minder op relaties gebaseerd, vluchtiger en meestal tekst. Facebook daarentegen is sterk gebaseerd op de relaties en meer visueel. Je moet ze beide apart bedienen wil je er eerlijk mee omgaan.
  8. Geen investering (tijd, geld)
    Succes komt niet vanzelf. Als je alles netjes hebt ingericht ben je niet bijna klaar, dan ben je nog maar net begonnen. Succes kost investering. In tijd en, als het nodig is, in geld.
  9. Veel zeggen over -niets-
    Wat is je bijdrage? Zorg dat je inhoudelijk ook daadwerkelijk wat bijdraagt. En niet veel rumoer maakt, zonder dat het ook maar ergens over gaat.
  10. Geen experiment
    Hoe kan je zeggen dat iets wel of niet werkt als je het nog nooit heb geprobeerd? Wees daarom niet bang om steeds weer iets nieuws te proberen.
  11. Verander nooit je aanpak
    De wereld verandert zo ongelofelijk snel. Iets wat nu werkt kan over een jaar alweer helemaal uit de tijd zijn of gewoon niet meer effectief.
  12. Geen strategie
    Het zal best eens gebeuren dat je toevallig effectief bent. Wat is je strategie? Wat is je plan?
  13. Niet spontaan
    Het leuke van internet is is dat je nooit klaar bent, dat het altijd verandert. Niet alles kan je plannen. Durf daarom gewoon ook spontaan te zijn. Zorg dat er ruimte voor spontaniteit is.
  14. Vertel niet aan leiding hoeveel mensen je bereikt
    Werk je bijvoorbeeld in een kerk? Om mensen te winnen voor het gebruik van sociale media moet je het ze soms gewoon vertellen.
  15. Negeer #hashtag gesprekken
    Een manier om op Twitter en Facebook te communiceren is met #hashtags, sleutelwoorden. Spreek bijvoorbeeld een eigen #hashtag af voor een evenement of voor je kerk. Maar hou deze dan wel in de gaten. Daarnaast zou je prima kunnen inhaken op lopende #hashtag gesprekken.
  16. Kijk niet naar clicks en visits
    Meten is weten. Hoeveel verkeer wordt er bijvoorbeeld naar je website gegenereerd via sociale media?
  17. Pas je content niet aan het platform aan (FB is visueel, Twitter textueel, etc)
    Respecteer de eigenheid van het platform. Dus gebruik veel foto’s en afbeeldingen op Facebook, korte en krachtige teksten op Twitter.
  18. Plan niets vooraf
    Wat is je plan? Is er een plan? Hoe doen jullie dingen? Veel kan al worden voorbereid en klaargezet.
  19. Laat je controleren door Sociale Media
    Dit is de wereld op zijn kop. Sociale Media zijn leuk, maar ze kunnen niet de plek krijgen dat ze alles gaan bepalen. Zorg dat je het gaat gebruiken waar jij het voor wilt.
  20. Gebruik GEEN sociale netwerken
    Kijk, dat is helemaal makkelijk. Geen gebruik maken van Sociale Netwerken is wellicht minder werk, maar zeker ook minder kansen.
  21. Maak geen gebruik van ingeplande updates
    Het mooie is dat je juist wel vooraf zaken kunt inplannen. Ben je bijvoorbeeld gewend om iedere zaterdag een update te posten op Twitter, zet deze dan vooraf klaar in bijvoorbeeld HootSuite of Buffer App.

Aanvullingen zijn welkom!

2 reacties

  1. janwillemjanse op 27-08-2013 om 08:40

    Handige tips :) Leuk.
    (Er zitten wel een aantal dubbele tussen.)



  2. Digikerk Socialmedia op 19-08-2013 om 19:58

    Zijn er kerken actief in de sociale media? Leuk!