10000 likes IkzoekGod.nl

10.000 fans voor IkzoekGod.nl

4 min leestijd

Het is momenteel een belangrijk stuk van mijn werk: werken aan alles rond IkzoekGod.nl. Gisteren hebben we een mijlpaal bereikt met het bereiken van de 10.000-grens voor het aantal fans op de Facebook Page. Waarom vinden wij dit zo belangrijk? En waarom gaat het niet slechts om het aantal likes? Ik zal het uitleggen. En ik deel onze lessen als het gaat over Facebook Marketing.

10000 likes IkzoekGod.nl

Waarom Facebook

Er is een simpele reden waarom we momenteel zo inzetten op Facebook. Je moet zijn waar mensen zijn. In de dagelijkse routine van mensen zit het bijwerken van Facebook. En daar willen we zitten met inspirerende teksten, afbeeldingen, verhalen en video’s. Dit is evangelisatie 2.0 denk ik.

Groei FB likes IkzoekGod.nl

Aantal fans niet belangrijkste

Er zijn heel wat pagina’s met veel fans waar eigenlijk verder weinig gebeurt. Dat maakt nog niet dat een pagina goed is en zijn doel bereikt. Wij hebben een hoger doel: we willen namelijk graag in gesprek zijn. Facebook gebruikt de term interacties. Daar zetten we daarom ook op in.

Facebook engage people

Al eerder deelde ik het punt dat vooral vrouwen actief zijn. Dat is zeker ook aan de hand als het gaat om het aantal mensen dat betrokken is bij de pagina. Dat betekent dat zijn een post liken, delen of reageren hierop. Het blijft een uitdaging om de mannen actief te krijgen. Maar ja, boomstammen gooien en survivallen is wat lastig op Facebook :)

Media-mix

We houden een vrij hoge frequentie aan voor het posten van nieuwe updates. Zo’n 5 per dag. En dat is gewoon hard werken moet ik eerlijk bekennen. Om relevant te blijven, nieuwe verhalen te vinden, aan te sluiten bij behoefte van de fans, content te delen die vraagt om een reactie of die juist vraagt om te delen.

Zo zijn verrassend genoeg de gebeden die we ’s avonds laat posten erg veel gelezen. Hiermee proberen we woorden te geven die soms moeilijk te vinden zijn. Het zijn soms letterlijk woorden van weleer, zoals gebeden uit de vroege kerkgeschiedenis. Maar ze blijken nog steeds van grote waarde.

Het was trouwens echt wel mooi om twee series video bijbelstudies te kunnen publiceren. Een serie over Het Onze Vader, en een serie over Psalm 23. Er gaan er nog meer volgen.

Even tussendoor

Wil je mijn werk ondersteunen? Ik ben er afhankelijk van giften. En we kunnen nog wel extra ondersteuning gebruiken. Als je het mooi werk vind, heel graag!

[ba-button link=”http://www.agape.nl/geven/machtiging/?code=84″ color=”red” target=”blank”]Klik direct door naar agape.nl »[/ba-button]

Wat werk niet?

Een ding is me wel duidelijk: zomaar een link posten naar een artikel of een youtube / vimeo filmpje levert maar weinig op. Ze vallen niet op in de tijdlijn. Ze worden door maar 30% van het aantal mensen gezien in verhouding tot ‘normaal’. Dus proberen we, als we video gebruiken, deze direct in Facebook te uploaden. En proberen we een artikel samen te vatten in een quote en posten we die in een ‘vierkantje’. Een vierkantje is wel het ideale formaat voor op Facebook qua zichtbaarheid en deelbaarheid.

Reageren

Het werken op Facebook vraagt veel tijd en aandacht. Op persoonlijke vragen wordt gereageerd, ook houden we alle reacties in de gaten. Momenteel werken we met 2 man aan. Dat is echt te weinig, dus schuiven er binnenkort nog een aantal vrijwilligers bij. Er wordt meer dan ik dacht gebruik gemaakt van de inbox op de Facebook pagina, dus de persoonlijke berichten die je aan een pagina kan sturen. En vervangt daarmee email.

 En hoe verder?

Belangrijkste voor de komende tijd is dat we een vast ritme door de dag gaan handhaven. Met daarin ook inspiratie bij het begin van de dag, gebeden bij het afsluiten van de dag. Verder zoeken we naar de persoonlijke geloofsverhalen. Want deze verhalen maken duidelijk wat geloof in God betekent, wat het Goede Nieuws in deze tijd uitwerkt.

2 reacties

  1. Bas Rijksen (@BasRijksen) op 20-02-2014 om 15:03

    Hi Wouter, Dank je weer voor je inzichten, tips en ervaringen. Geweldig. Ga zo door!

    He, even ene vraagje. Je noemt dat je op de FB pagina de video’s daar upload en er dan een vierkantje van maakt. Mijn vraag is: hoe maak je er een vierkantje van waar de mensen dan op drukken en de video te zien krijgen?

    Nogmaals bedankt voor alles wat je doet!

    Groeten,

    Bas



    • Wouter van der Toorn op 20-02-2014 om 17:55

      Het punt is dat videos direct in Facebook moet worden geüpload in plaats van doorlinken naar een youtube filmpje. De vierkantjes zouden gebruikt moeten worden voor artikelen. Dat was het punt. Succes!