Skip to content
Sociale Media in de kerk

Hoe kan je Facebook gebruiken voor je kerk?

3 min leestijd

Er is veel te zeggen over gebruik van Facebook in de kerk, dat heb ik eerder ook al gedaan. Lees bijvoorbeeld dezedezedeze of deze. Je zou zeggen, er is al genoeg gezegd, maar dat is denk ik toch niet. Sociale Media zouden door iedere kerk moeten worden gebruikt in dienst van het Evangelie, het Goede Nieuws. Hoe kan je nu praktisch aan de slag met Facebook voor je kerk?

Sociale Media in de kerk

1. Facebook zoekopdrachten worden beïnvloed door de likes van vrienden op Facebook

Wat Facebook als zoekmachine doet is niet hetzelfde als Google. Maar het probeert de echte wereld te vertalen in ‘objecten’, dus mensen, plekken en dingen. En wat daar voor Facebook toch erg belangrijk voor is zijn de Facebook Likes, of de Facebook Fans. Het is dus belangrijk wie een foto liked. Of een bepaald restaurant. Of een film. Met deze informatie werkt Facebook steeds meer.

Het is dus voor je plaatselijke kerk belangrijk dat zoveel mogelijk mensen je Facebook pagina liken. Daarmee wordt je kerk meer vindbaar en worden de updates van de pagina als steeds belangrijker gezien. Zodra er gezocht wordt zal je kerk steeds meer gevonden worden.

2. Je kerk hoeft niet op Twitter, je leiders eigenlijk wel

Er is een grote generatie die houdt van de snelle manier van communiceren op Twitter. Het is niet geschikt als organisatie of kerk, maar juist wel als persoon. En als er iets gebeurt (en er is een relevant #trendingtopic) dan kan je daar direct op inspringen. Verder is het handig als bijvoorbeeld de dominee de preek tweet. En stel bij een serie ook een #hashtag voor die gebruikt wordt als mensen reageren.

3. Een inhoudelijk blog

Het zou zomaar kunnen dat predikanten en sprekers die bloggen er betere sprekers van kunnen worden. Het helpt je namelijk in het aanscherpen van wat je echt wilt zeggen. En het is een manier om net even wat verdieping of voorbereiding aan te bieden rondom een preek. Als de dominee het zelf niet doet zou je het ook met een team van verschillende leiders kunnen organiseren. Als je het blog met 6 mensen zou vullen en 3 keer per week zou posten moet iedereen eens in de twee weken een blog maken. En dat is prima te doen.

4. Vergeet je website niet

Facebook en Twitter zijn dan wel belangrijk, maar vergeet je gewone website niet. Mensen komen hier uit als ze naar informatie zoeken, naar contactmogelijkheden. Zoek in Google en kijk hoe gemakkelijk (of juist niet) je kerk wordt gevonden.

Als je site niet is bijgehouden en ‘uit-de-tijd’ is, wat denk je dat mensen van je kerk verwachten? Waarschijnlijk hetzelfde: uit-de-tijd.

PS: zorg dat je website ook gereed is voor mobiele telefoons. Deze worden steeds vaker gebruikt. Zeker als mensen onderweg zijn naar je kerk en nog even de laatste informatie willen checken.

5. Tenslotte

Probeer je als kerk niet anders voor te doen. Wees gewoon wie je bent. Misschien niet al te hip, misschien voor je gevoel maar gewoon-gewoon. En dat is prima. Er is niets zo vervelend om met hoge verwachtingen te komen en uiteindelijk in een heel ander soort club binnen te stappen. En wie je bent, dat kan ook mooi worden getoond.

 

Dit blog is geïnspireerd door dit artikel op christianitytoday.com » | Foto: Jason A. Howie, Flickr

Scroll To Top