Principes voor communicatie

Principes voor communicatie

3 min leestijd

Communicatie gaat altijd twee kanten op. Het gaat over informatie uitzenden en informatie ontvangen. Dat is zeker niet beperkt tot dat wat je zegt, dat wat je publiceert, dat wat in een foldertje staat of op een een website staat. Dan heb ik het nog niet eens over non-verbale communicatie, de dingen die je communiceert door lichaamstaal, emotie, stemgebruik, houding. Hoe dan ook, en op welke manier je ook communiceert, er zijn een aantal basisprincipes die je zou moeten hanteren:

Principes voor communicatie

Principes voor communicatie

  1. Doelgroep
    Ken je publiek of doelgroep. Wie wil je bereiken, wie zit er voor je?
  2. Doel
    Weet wat je doel is. Wat wil je eigenlijk bereiken met je doelgroep? Hoe concreter je dit plaatje hebt, hoe beter je weet wat je zou moeten doen.
  3. Thema
    Weet wat je thema, je hoofdonderwerp is. Wat is je boodschap?
  4. Weerstand
    Zorg dat je de eventuele weerstanden of vooroordelen kent bij je thema of dingen die spelen in je doelgroep. Hou daar rekening mee, speel er op in, anticipeer hier ook op.
  5. Afgerond verhaal
    Breng een helder en afgerond verhaal. Dat betekent dat je boodschap een duidelijke punt heeft. Laat geen open eindjes bestaan.
  6. Geloofwaardigheid
    Je bent niet zomaar expert op een thema of betrouwbaar. Bouw aan je geloofwaardigheid op je onderwerp, binnen je doelgroep. Dit kost tijd en gaat veel verder dan een bepaald communicatie moment.
  7. Consisten
    Wees consistent in wat je zegt. En wees consistent in hoe je het zegt. Hierbij hoort ook dat herhaling nodig is om een boodschap te laten landen.
  8. Beetje bij beetje
    Gebruik in communicatie de druppel-methode. Communiceer alles beetje bij beetje. Biedt behapbare stukjes informatie aan.
  9. Meerdere kanalen
    Gebruik bij je communicatie meerdere communicatie kanalen. Deze meerkanalen-aanpak zorgt dat eenzelfde boodschap op verschillende manieren en verschillende momenten binnenkomt en zo blijft hangen.
  10. Reacties
    Communicatie gaat over twee kanten op. Zorg dat mensen feedback kunnen geven. Als je een product verkoopt, zorg dat je hoort als er klachten zijn. Als je in club een verandering communiceert, organiseer dat mensen feedback kunnen geven en vragen kunnen stellen.

Wat blijft hangen?

Natuurlijk doe je je best in je communicatie. Maar eenmaal gezegd wil nog niet zeggen dat je boodschap is blijven hangen. Wist je trouwens dat:

  • mensen 10% onthouden van wat ze lezen
  • mensen 20% onthouden van wat ze horen
  • mensen 30% onthouden van wat ze zien
  • mensen 40% onthouden van wat ze horen en zien
    Tweet dit!

Hulp bij compleet overzicht

Ik zal in de komende tijd meer over communicatie gaan bloggen. Specifiek voor communicatie in de kerk. Het doel is om uiteindelijk een vrij compleet overzicht te krijgen van allerhande communicatie in en om de kerk, interne en externe communicatie, communicatie door verschillende media. Reacties, aanvullingen, tips en hulp daarbij is van harte welkom!

1 reactie

  1. Jan Willem Janse op 22-03-2014 om 16:20

    Het is maar net de vraag wat je ziet als communicatie. In deze blogpost komt het vooral over als: een boodschap overbrengen, informatie zenden en ontvangen. Ik vind dat nogal beperkt. Een ouderwetse visie op communicatie eigenlijk. Het heeft wel raakvlak met communicatie, maar gaat vooral over voorlichting. Dat is niet hetzelfde. Misschien is het goed om dat onderscheid aan te geven in je blogpost.