Nergens meer tijd voor
Uit een onderzoek van Spotify (een online muziekplatform) blijkt dat heel veel mensen niet meer in staat blijken om een liedje uit te luisteren. Oftewel, we skippen liedjes. Niet een beetje, maar dat gebeurt bij bijna de helft van de liedjes. Een bijproduct van het digitale tijdperk?
Getallen
Op het blog musicmachinery.com ontdek je even wat data. Voor de eerste 10 seconden van een liedje zijn afgespeeld skipt bijna 30% al een liedje. En dat gebeurt al bij iets meer dan de helft van de liedjes. Oftewel, de helft van het aantal beluisterde liedjes wordt ook daadwerkelijk afgeluisterd.
En o ja, het blijkt ook nog verschil te maken of je op je mobieltje naar Spotify luistert. Dan heb je 10% meer de neiging om een liedje te skippen. En… tieners en twintigers zijn de grootste skippers.
Skip de tijd
Is het een van de bijproducten van deze snelle tijd? Met een cassettebandje was het lastig om door te spoelen, en op je mooie LP moest je oppassen voor krassen. Het kwam niet bij je op om te skippen. Maar met Spotify en iTunes is het toch gemakkelijk om snel naar een volgend liedje te gaan.
Zijn we dan toch met z’n allen een beetje teveel ADHD geworden en hebben we weinig tijd om te genieten? Rust blijkt schaars te zijn. En we kunnen het ook maar moeilijk vinden.
Bewuster luisteren
Aan de andere kant, je skipt ook alleen maar een liedje als je er echt naar luistert. Muziek is dus niet zomaar behang, iets op de achtergrond, onbewuste ruis. En dat is dus weer een mooi. Want we zijn ons misschien wat bewuster van wat we luisteren. Maar… dat dat dan bijna om het liedje is, dat is dan best wel veel.
Bron: musicmachinery.com »
Waardeer je dit artikel? Overweeg een kleine donatie. Voor een volgend kopje koffie tijdens het schrijven bijvoorbeeld.
PS: zie je een schrijfvoutje? Mail me ff!
[yarpp]