sociale media contacten

Hoe Twitter en Facebook het geloof uithollen

3 min leestijd

Je zult maar 4 miljoen volgers hebben op twitter. De paus (@pontifex) heeft het in ieder geval. Religie is zeker niet onbelangrijk op sociale media. Integendeel, op Facebook behoren religieuze pagina’s tot de meest actieve die er zijn.

sociale media contacten

Als ik kijk naar de kwaliteit van gesprekken online, dan merk je dat deze steeds minder inhoud krijgen. Je mist een context voor de gesprekken. Probeer maar online in een gesprek te springen die honderden reacties heeft. Het lijkt me niet voor niets dat veel van de interactie op bijvoorbeeld Facebook is teruggebracht tot “likes” (vind-ik-leuks) en “shares” (delen met je vrienden).

“For me it’s a world of context collaps”
Danah Boyd, onderzoeker naar tieners en internet

One-size-fits-all boodschap

Het valt me iedere keer op dat ongemerkt onze manieren van communiceren allang zijn beïnvloed door de nieuwe media. Hoe kan je nog subtiel zijn, genuanceerd terwijl je op zoek bent naar de one-size-fits-all boodschap. Je stuurt niet meer naar je vrienden een persoonlijke boodschap. Maar je update is voor iedereen te zien. Wie je contact ook is. Of het nu je moeder is, je vriendin, een vage bekende, een collega of een vakantievriend. Welke context heb je dan nog over?

Meer fans

Ook voor IkzoekGod.nl op Facebook doe ik mijn best om mensen te binden. Nu is het wel zo dat bij Facebook je snel de portemonnaie moet trekken. Waarom willen we meer fans? Zodat meer mensen de updates zien, het gesprek mee voeren en de updates delen met hun vrienden. Daarmee krijgt de boodschap van Gods liefde de kans om bij zoekers en geïnteresseerden terecht te komen.

[ba-box background=”#EFEFEF” border=”#e37222″ textcolor=”#333333″]TIP: Wil je als plaatselijke kerk aan de slag, dan kan je echter te snel trappen in de val van veel fans (likes). Waarom zou je dat willen? Er zijn Facebook pagina’s met duizenden fans waar weinig tot geen interactie is. Wat belangrijk is is het aantal interacties (aantal likes, reacties en shares). Als plaatselijke kerk wil je dat Facebook en Twitter helpen bij het bouwen van je gemeenschap (community). Het heeft niet veel zin om om heel veel fans te verzamelen. Stel jezelf de vraag: wat is mijn doel met onze Facebook Page of Twitter account.[/ba-box]

Tech sabbat

Het woord ‘religie‘ komt van het Latijnse ‘religare‘, je binden met. Oftewel, je verbindt je met God en met een geloofsgemeenschap. Laatst werd ik uitgedaagd om serieus na te denken om Sabbat te gaan vieren. Liefst wekelijks, maar in ieder geval een of twee keer per maand. Een dag zonder technologie, zonder Sociale Media, geen ipad, geen computer, geen smartphone. En dan tijd hebben voor slapen, schrijven, spelletjes, ontspannen, relaxen, wandelen, sporten, gezin en vrienden. Het staat op mijn overwegingen lijstje, want ik weet dat het erg gezond is.

Kijk, sociale media legt ook verbindingen. Maar het is dun, soms met maar weinig inhoud. Verbinding heeft dan maar weinig betekenis. Tijd om te overdenken, te overwegen, echte vriendschappen, kwetsbaarheid en rust is er maar moeilijk te vinden. In die zin staan Twitter en Facebook religie soms in de weg.

Wie doet er trouwens aan een digitale sabbat?

Waardeer je dit artikel? Overweeg een kleine donatie. Voor een volgend kopje koffie tijdens het schrijven bijvoorbeeld.

PS: zie je een schrijfvoutje? Mail me ff!

Bedrag € -

[yarpp]

2 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
rita stouten
rita stouten
8 jaren geleden

Ik deel je berichten (niet allemaal) op mijn pagina,s, omdat ik ze liefdevol vindt naar gelovigen en vooral naar niet gelovigen. Een warm compliment voor je blog verhalen, ook die van 2 anderen David Heek en nog een vrouw,ben haar naam even kwijt Vriendelijke groet rita

Jose
Jose
9 jaren geleden

Ik heb geen digitale sabbat, maar iedere keer als ik mijn Facebook check, check ik daarna ook mijn Faithbook (online bible). Ik lees dan iedere keer een vers (vaak worden dat meerdere versen, mm lijkt op tijdsverlies met bezig zijn met social media