Generic selectors
Exacte overeenkomst
Zoek in titel
Zoek in content
Zoek in artikelen
Zoek in pagina's
Filter by Categories
Bijbel
Communicatie
Creatief
Films
Geek
God
Inspiratie
Internet
iPad
iPhone
Jongeren
Kerk
Leiderschap
Mac OS X
Persoonlijk
Preekkunst
Social Media
Tech
Verhaal
wordpress

Hoe krijg je meer betrokkenheid op je Facebook pagina

26 juni 2014

Hoe meer fans op je Facebook pagina, hoe beter. Toch? Nou, eerlijk gezegd niet. Het is een fabeltje dat je met meer fans meer bereikt. Er is een andere belangrijke factor waar meer aandacht voor zou moeten komen: de betrokkenheid van je fans op je Facebook pagina. Engagement, op z’n Engels. Hoe kom je bij meer betrokkenheid? Hier een aantal tips:

EO-Jongerendag

Wat is betrokkenheid / engagement?

De definitie voor betrokkenheid op je Facebook pagina is het aantal mensen dat een bericht liked, deelt of op een bericht reageert. Hoe meer mensen dat doen, hoe hoger de kwaliteit van je pagina.

Tip 1. Gebruik Foto’s en Video’s

Facebook is meer en meer een visueel platform geworden. Maak daar dan ook gebruik van. Een foto of video (let op, geen linkje naar een video, maar een video geüpload) is eenvoudig om te liken of te delen. Daarbij is voor mij de schokkende ontdekking wel dat iets moois niet per se iets beters oplevert. Soms is opvallend lelijk echt vele malen (!) effectiever.

Tip 2. Vraag er gewoon om

Het klinkt gek, maar vraag gewoon om de actie die je verlangt van je fans. Dat is echt niet altijd duidelijk. Als je een bericht plaats en het afsluit met bijvoorbeeld “doe eens hip en deel dit met je vrienden!” wordt bijna gegarandeerd je bericht meer gedeeld. Wees creatief!

VOORBEELD: Op de Facebook pagina van ikzoekgod.nl posten we dagelijks een gebed. Ik vraag meestal onder het gebed het volgende: “Heb je meegebeden? Reageer dan met “amen”!” Dat wordt dan ook gedaan. Zo krijg ik meer betrokkenheid. We doen samen iets.

ikzoekgod.nl gebed facebook

Tip 3. Wedstrijden

Een mogelijkheid die ik zelf nog wat meer moet uitwerken is werken met wedstrijden. Iets met vakantie foto’s, de beste tip, raadsel… Het werkt zeker als je er een prijs tegenover zet (een CD, DVD, t-shirt of iets dergelijks). En je publiceert natuurlijk de uitkomst op je pagina. Superleuk.

Daarbij krijg je, als je het goed doet, ook leuke user-generated-content wat bijzonder waardevol is!

Dit is trouwens een voorbeeldje van de Donald Duck van vandaag. Succes is echter niet gegarandeerd. Maak de opdracht zo duidelijk mogelijk!

donald duck contest

Tip 4. Evenementen

Organiseer je wel eens een evenement? Zie daar je kansen. Zoals bijvoorbeeld een EO Jongerendag. Of een concert of schoolfeest. Maak bijvoorbeeld een foto van het publiek en vraag om iedereen erin te taggen. Dat kan heel erg leuk worden en het draagt bij aan een echt community gevoel bij je fans. Je bent ergens onderdeel van, je was erbij!

Vraag ook je fans om hun eigen foto’s te posten op je pagina. En de leuke kan je natuurlijk ook uitlichten.

Aanvullende tips

Om te weten te komen wat werkt en wat niet is het goed om goed de statistieken van je Facebook pagina bij te houden. Daar zitten eigenlijk alle geheimen in verborgen. Wat was je topbericht van afgelopen week. En waarom eigenlijk?

Zo kom je er al snel achter dat niet altijd het mooiste wat je hebt gepubliceerd ook het beste werkt. Als voorbeeld: de bijbelteksten die we delen op ikzoekgod.nl blinken niet uit in schoonheid. Maar horen steevast bij de beter beoordeelde items.

ikzoekgod.nl bijbeltekst facebook

Als laatste, maar zeker niet onbelangrijkste tip: gebruik de optie om andere pagina’s in de gaten te houden. Als je meer dan 100 fans hebt kan je wel tot 100 andere pagina’s in de gaten houden. Heel handig, omdat het je ook helpt om te zien wat goed werkt bij andere pagina’s. Hier kan je weer veel nieuwe inspiratie vandaan halen.

Dit is de top-post van BEAM (EO-jongeren) als het gaat om engagement (likes, reacties en aantal keer gedeeld):

top post EO-jongeren

Nog meer tips? Welkom!

Wouter van der Toorn
Media Innovator & Art Director bij Jesus.net. Mijn tijd vul ik met nieuwe media, God, geloof, muziek, films. Over al deze zaken publiceer ik op mijn blog.
1 Comments
  1. Erica Smallenbroek

    Mooi overzichtje! Wat mij opvalt is dat het tijdstip van het plaatsen van je update cruciaal is. Het is nogal afhankelijk van je doelgroep wat de beste tijd is om iets te plaatsen. Gewoon testen op je eigen volgers dus :) Ook het weer speelt een rol. Bij opvallend mooi weer hoef je niet op veel engagement te rekenen.

Hoe krijg je meer betrokkenheid op je Fa…

door Wouter van der Toorn Leestijd: 3 min
1