Clicky

Generic selectors
Exacte overeenkomst
Zoek in titel
Zoek in content
Zoek in artikelen
Zoek in pagina's
Filter by Categories
Bijbel
Communicatie
Creatief
Films
Geek
God
Inspiratie
Internet
iPad
iPhone
Jongeren
Kerk
Leiderschap
Mac OS X
Persoonlijk
Preekkunst
Social Media
Tech
Verhaal
wordpress

Toekomst van het christendom

3 juni 2014

Heeft het christendom zijn langste tijd gehad? Zit er nog wel toekomst in? En zo ja, hoe dan? Met deze vraag gaat het concept 7keer7 aan de slag. Aan 7 sprekers wordt gevraagd wat zij vinden dat het christendom achter zich zou moeten laten en wat ze zeker zouden moeten behouden. Gisterenavond was ik bij een mooie avond in Ede. Hier wat gedachten die ik mee heb genomen

7keer7

Generatie?

Ik vond het opvallend dat de generatie 30-ers en 40-ers erg goed vertegenwoordigd is bij 7keer7. Is deze vraag dan misschien ook ergens een generatiekwestie? Ik vind erg veel herkenning in de vraagstellingen over de houdbaarheid van de kerk, christelijke cultuur.

Houding

Als er ergens behoefte aan blijkt te zijn is het de houding van het christenen die meer open is, meer relationeel. En minder veroordelend, minder claimend, niet betweterig en neerbuigend. In het gesprek bij het tweede deel van de avond kwam het bij ons op dit thema.

Zou het niet mooi zijn als de kerk veranderd van podium-kerk naar community-kerk. Van één iemand die de waarheid in pacht heeft en de rest mag er (soms letterlijk) ‘amen’ op zeggen, naar een houding waarin we allemaal zoekers zijn naar God, zoekers.  Zou het niet mooi zijn als christenen veranderen in houding van ‘ik weet wat jij nodig hebt‘ naar de vraag ‘wat kan ik voor jou betekenen‘. Van boven iemand staan naar naast iemand staan.

Veel zingevingsvragen

Mensen blijken veel opener voor een gesprek te staan dan je zou denken. Elsbeth Fraanje, documentaire maakster van ‘God op IJtje‘, vroeg zich terecht af of we niet teveel uitgaan dat het christelijk geloof uit de tijd is. Is het een vraag van buitenstaanders of juist van christenen zelf? Er zijn namelijk veel zingevingsvragen waar het christelijk geloof een antwoord op zou kunnen geven. Maar of de kerk dat wil doen, dat is de vraag. En die Jezus… die kan je niet weghalen uit het christelijk geloof. Want dan hou je een lege huls over.

Muren tussen mensen

En toch blijft het gevoel over dat het christelijk geloof zoveel verwijdering heeft veroorzaakt tussen mensen. Frenk van der Linden (noemt zichzelf fundamentalistisch anti-dogmatist) ervaart het zeker zo. Het grote probleem is de dogma’s, de overtuigingsdrang, de bekeringsdrift. Hij pleit voor het einde van het christelijk geloof, van iedere religie.

Ik had graag nog meer naar hem geluisterd. Want kan het één echt niet met het ander samengaan? Kan geloof echt niet samengaan met het zoeken naar het gezamenlijke? Ik denk namelijk van wel. Ik geloof dat je je overtuiging vast kan houden en nog steeds kan zoeken naar de ander, naar het echte contact, naar dat waar we samen enthousiast over zijn, naar de dingen die ons samenbinden.

Kiezen voor religie

Mensen kiezen niet voor religie, voor geloof, omdat ze zo’n behoefte hebben aan regeltjes. Dat zei Esmaa Alariachi, een van de meiden van Halal. Mensen kiezen niet voor religie omdat sommige mensen in de naam van hun God of religie vreselijke dingen doen. Dat doen sommige mensen. Maar dat is niet de religie. Want die predikt liefde, diepgang en spiritualiteit.

We zijn niet tégen maar vóór

Veel christenen staan er bekend omdat ze tégen zoveel dingen zijn. Maar waarom zijn we niet meer vóór dingen. Vóór het leven, vóór aandacht voor het zwakke, vóór een kleurrijke samenleving, vóór liefde.

Wat wil ik?

Zelf heb ik er een avondje over na kunnen denken. Wat zou ik achter me willen laten en wat zou ik graag mee willen nemen naar de toekomst. Ik denk dat veel van de soms starre, soms totaal onbegrepen, soms inhoudsloze kerkcultuur achter ons gelaten mag worden. De vraag werd gesteld waar de grens is tussen cultuur en religie. Die twee zijn niet uit elkaar te halen. Maar een cultuur van één iemand die blijkbaar de waarheid in pacht heeft en de rest mag volgen… past niet in deze tijd.

De kerk heeft zeker ook toekomst. Maar wel teruggebracht naar het intermenselijke, het wezenlijke contact, oprechte interesse. Een plek waar je thuis bent, waar je alle vragen mag stellen. Waar we het niet altijd met elkaar eens zijn en toch van elkaar blijven houden en elkaar blijven respecteren en waarderen. Een plek waar niet geoordeeld wordt. Een plek waar we allemaal op zoek zijn en waarin we steeds ontdekken wie God is.

En ja, ik geloof dat we niets overhouden in het christelijke geloof als Jezus geen plek krijgt. Meer Jezus, dat zou niet alleen mooi zijn, maar is noodzakelijk. Meer Jezus in de overtuiging, vooral ook meer Jezus in de houding. Meer Jezus in de hoop die we hebben voor de toekomst.

Bekijk de toespraken

Wouter van der Toorn
Media Innovator & Art Director bij Jesus.net. Mijn tijd vul ik met nieuwe media, God, geloof, muziek, films. Over al deze zaken publiceer ik op mijn blog.
3 Comments
  1. Willem Smouter

    Dag Wouter, ik was er ook. Ik vond Frénk het meest missionair (voor zijn versie van atheïsme) en Esmaa het meest bevlogen (niks wegfilteren van het geloof, alles meenemen). Dat vind ik wel verontrustend want zij beiden waren de enige niet-christenen. Herken je dat?

    1. Wouter van der Toorn

      Of zij het meest missionair waren weet ik niet, wel het meest gedreven in hun overtuiging en misschien bedoel je dat dan wel. Ik denk dat veel christenen toch opnieuw op zoek zijn naar hun identiteit en overtuiging. Het is dan hip om het even niet te weten, om vooral vragen te stellen… het is ook heel lastig. En ik vermoed dat dit vooral de oorzaak was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

God

Toekomst van het christendom

door Wouter van der Toorn Leestijd: 4 min
3