kerk online

De kerk moet ook online zijn

4 min leestijd

Het is al even de realiteit, maar het blijft goed om het af en toe te herhalen: als je als kerk online niet te vinden bent, dan besta je eigenlijk niet. Daarom hier in ieder geval een aantal punten waar de website van je kerk in moet voorzien.

kerk online

Eerste de website, dan de voordeur

Schattingen zijn dat 75 – 90% van nieuwe bezoekers van een kerk de website hebben bezocht voordat ze binnenstapten (bron). Anderen geven aan dat mensen eerst meerdere kerken online bekijken voordat ze besluiten om naar een kerk te gaan (bron). Dat betekent dat voor de meeste mensen die op zoek gaan naar een kerk de website een doorslaggevende rol speelt bij het besluiten om er te komen of niet (bron).

De voordeur van je kerk is dus niet meer aan het kerkplein nummer 1 (of een gemiddelde aula van een schoolgebouw), maar is je website. Het is daarom goed om te checken of de website van je kerk niet alleen gemaakt is voor je eigen mensen, maar juist ook voor de mensen die de weg naar de kerk niet hebben gevonden.

Een oud fenomeen voor kerken online is om vooral het kerkgebouw prominent op de voorpagina van de website te zetten. Wat zeg je daarmee (zij het zonder woorden)? Dat je trots bent op het gebouw dat er al vaak eeuwen staat. Dat je vasthoudt aan oude tradities. En… dat mensen er misschien niet heel erg toe doen.

Natuurlijk wil je dit niet communiceren als kerk (hoop ik). Maar dat is wat je onbewust doet. Wil je een goede website hebben voor vreemdelingen die op zoek zijn naar een plek? Zorg dan dat je website een paar dingen goed doet:

1. Geef de doodgewone informatie

Zorg dat de locatie van je vieringen duidelijk te vinden is. Niet ergens weggestopt, maar gewoon al op de voorpagina. Met ook op je website verdere informatie over de tijden, parkeergelegenheid, of er iets als een kinderkerk of kinderoppas beschikbaar is en hoe een gewone viering eruit ziet.

Dit is natuurlijk hele algemene informatie. Maar juist naar deze informatie wordt het meeste gezocht online (bron). Dus zorg dat je op de meest gewone vragen ook een antwoord geeft op de website.

En verder… wat zou jij willen weten als je op zoek bent naar een kerk om te bezoeken? Zorg dat je op de allergewoonste vragen ook een allergewoonst antwoord geeft. Want zelfs voor mensen die vaak in verschillende kerken komen is het toch soms erg zoeken en in zekere zin spannend om ergens binnen te stappen.

2. Verschillende soorten bezoekers

Er zijn grofgezegde drie verschillende bezoekers op je website:

  1. Mensen die je kerk regulier bezoeken
  2. Mensen die een andere kerk willen bezoeken
  3. Mensen die geen vaste kerkbezoeker zijn

Deze drie verschillende doelgroepen moeten ook bediend worden met verschillende informatie. Zorg dat je website ook deze mensen kan bedienen. En weet waar ze naar op zoek zijn en zorg dat het vindbaar is zoals:

  1. Welke activiteiten organiseert de kerk (voor studenten, in de wijk, sport, bijbelstudie, etc)
  2. Wat gelooft deze kerk eigenlijk?
  3. Waar kan ik preken luisteren van deze kerk?
  4. Wie is de predikant of voorganger? En welke andere leiders zijn verantwoordelijk in de kerk
  5. Hoe kan ik contact krijgen?
  6. Etc.

3. Hoofddoel is contact

Je website moet natuurlijk een hoofddoel hebben. En wat mij betreft is dat: we willen graag contact met je. Of dat nu online is (ik kan via de website contact krijgen met de mensen van de kerk) of tijdens een kerkdienst of viering.

Zorg dat je website dus mensen ook de kans geeft om de kerk te leren kennen en met de kerk in contact te komen. Is er bijvoorbeeld een online nieuwsbrief waar mensen zich op kunnen abonneren? Heeft de voorganger een Twitter account? Waar is de Facebook pagina van de kerk te vinden?

4. Altijd goed nieuws

Voor mensen die op zoek gaan naar God is een website vaak het eerste wat ze tegenkomen. En in de zoektocht komen ze ook de website van kerken tegen. Zorg dat het goede nieuws al op je website is te vinden. Zorg dat mensen hier ook Jezus kunnen leren kennen.

Dat kan je doen door een korte uitleg van het evangelie te plaatsen. Of zet je predikant achter een camera en laat hem zijn persoonlijke getuigenis vertellen. Of deel de levensverhalen van mensen uit de kerk. Laat iemand uit de kerk achter de camera het evangelie uitleggen.

Laatste opmerkingen

Zorg alsjeblieft dat de website ook geschikt is voor tablets en smartphones. Want een steeds groter deel van de bezoekers van je website komt via een mobiel apparaat.

En wil je aan de slag maar weet je niet waar je moet beginnen? Vraag aan een vriend, buurman of collega die niet gelovig is om je eens van feedback te voorzien. Dat is zeer leerzaam.

Succes!

Bron o.a. churchm.ag »

Waardeer je dit artikel? Overweeg een kleine donatie. Voor een volgend kopje koffie tijdens het schrijven bijvoorbeeld.

PS: zie je een schrijfvoutje? Mail me ff!

Bedrag € -