handboek kerkelijke communicatie

Handboek voor kerkelijke communicatie

1 min leestijd

Hoe zorg je dat het kerkblaadje ook echt gelezen wordt? Hoe past je website echt bij je kerk en wordt die aantrekkelijk? Hoe gebruik je als plaatselijke kerk sociale media op een effectieve manier? Hoe richt je de diensten in, zodat het evangelie tot zijn recht komt en iedereen zich welkom voelt? Hoe verhouden de liederen zich tot de rest van de samenkomst? Hoe communiceer je als er een schandaal of ramp plaatsvindt? Hoe onderhoud je contacten met de plaatselijke media?

handboek kerkelijke communicatie

Samen met Arie Kok en Leendert de Jong schreef ik in de afgelopen maanden aan het “Handboek voor kerkelijke communicatie” dat antwoord probeert te geven op deze, en nog veel meer, vragen. Voor iedere werker in de kerk is aandacht voor het thema van communicatie een must. Want op welk onderdeel van het werk is communicatie eigenlijk niet belangrijk? Of het nu om het team van muziek gaat of om crisis-communicatie om maar twee verschillende dingen te noemen.

Mijn bijdrage aan het boek gaat vooral om een praktische handreiking voor gebruik van een kerkwebsite, sociale media, een inleiding als het gaat om het gebruik van een merk (met o.a. logo’s, slogan’s, etc) en techniek in de kerkdienst.

Het boek is onderdeel van een veelgelezen serie voor de kerk van handboeken voor de kerk (eerder kwamen handboeken uit voor o.a. pastors en jeugdleiders, voor kinderwerkers en kringleiders).
Speciale dank voor Reinier Sonneveld voor de begeleiding van het hele proces van de totstandkoming van het boek.

Dit boek is nu te bestellen via de uitgever (!) of de bekende boekhandels (online of in de winkelstraat).