Tech update week 9

3 min leestijd

Wat speelt er zich allemaal af in de tech-wereld, sociale media en apps? Daarover praat ik iedere week op Groot Nieuws Radio op donderdag rond de klok van half 5. Deze week gaat het over een Virtual Reality Happy Meal, jongeren die online misdrijven plegen en KLM die je Amsterdam instuurt om je tijd van wachten op Schiphol wat plezieriger te maken.

McDonald’s maakt VR-bril ‘Happy Goggles’ van een Happy Meal

Virtual Reality brillen, we zien ze steeds meer. McDonald’s kon natuurlijk niet achterblijven en heeft een Happy Meal-doos ontworpen die je kunt omvouwen tot een VR-bril: de Happy Goggles.

mcdonalds vr-bril

Nadat je klaar bent met eten van je Happy Meal, kun je je doos gebruiken als bouwkit voor een VR-bril. De headset werkt hetzelfde als Google Cardboard door je telefoon er in te steken. Vooralsnog is het in 7 vestigingen van McDonald’s in Zweden te krijgen. Maar wie weet, als mensen er enthousiast op reageren, komt het wel naar andere landen toe. ‘k Ben trouwens benieuwd hoe het gaat met de frietlucht, of de frietsaus in je haar enzo. Bron: dutchcowboys.nl »

Een derde jongeren pleegde afgelopen jaar online misdrijf

Uit een onderzoek van het wetenschappelijk onderzoeks- en documentatiecentrum (wodc) van het ministerie van Veiligheid en Justitie blijkt dat 3 op de 10 van de jongeren (leeftijd 12-22 jaar) afgelopen jaar een online misdrijft heeft gepleegd. Dan heb je het bijvoorbeeld over inloggen op een computer of netwerk zonder toestemming, wachtwoorden van iemand anders veranderen, zich voordoen als iemand anders op internet, iemand online bedreigen of tegen iemands wil seksueel getinte foto’s van hem of haar rondsturen.

facebook tieners

Er zijn ondertussen zoveel online mogelijkheden, maar daarbij dus ook de mogelijkheden om er misbruik van te maken. Daar wordt zal nog meer onderzoek naar worden gedaan. ‘Digitaliteit is heel ingewikkeld en gaat razendsnel‘, zegt de directeur van het onderzoekscentrum. ‘Jongeren zijn steeds meer online bezig, niet alleen sociaal, maar mogelijk ook asociaal.‘ Bron: nu.nl »

Uit in Amsterdam op kosten van KLM

KLM doet het goed op sociale media en internet. Ergens weten zij goed te pakken hoe je je klanten moet benaderen. En ze blijven zoeken naar nog betere service. Een gloednieuwe nieuwe proef deze maand heet: “Layover with a local”.

Hoe het allemaal gaat werken? Zodra je als passagier landt op Schiphol, download je de app en word je door de app gekoppeld aan een Amsterdammer op basis van je sociale profiel, zoals interesses en taalvoorkeur. De app legt vervolgens uit hoe je met je buddy in contact komt. Dat begint met een treinreis naar Amsterdam Centraal; de app is naast een communicatiemiddel ook een retourtje Schiphol – Amsterdam Centraal.

Op het station staat de Amsterdammer zijn of haar match op te wachten om ergens een drankje te gaan drinken op kosten van KLM. Vanaf dat moment is het programma open totdat de passagier via de app een melding krijgt dat het tijd is om terug te keren naar Schiphol voor de volgende vlucht. Een win-winsituatie voor iedereen: als Amsterdammer heb je een interessante ontmoeting, geef je iemand een leuke ervaring en houd je er wellicht een internationaal contact aan over. Als passagier heb je in principe dezelfde voordelen én geniet je van de highlights van een van de leukste steden ter wereld met iemand die er zelf woont. Bron: klm.com / marketingfacts.nl »

Laat een reactie achter