Tech update week 22

3 min leestijd

Wat speelt er zich allemaal af in de tech-wereld, sociale media en apps? Deze week hebben we het over Virtual Reality, haatzaaiende teksten op sociale media en het verschil tussen mannen en vrouwen (op sociale media dan).

Virtual Reality, dat is nu

Er is veel nieuws op het gebied van Virtual Reality en Augmented Reality. Met een bril op zit je in een andere wereld, of kijk je naar jouw wereld met extra informatie. Even een keuken uitzoeken? Dat doe je gewoon virtueel. Zodat je wat gevoel krijgt bij de verhoudingen. Te bang voor een achtbaan, dan ga je gewoon over de kop met een VR-bril op. Er zijn momenteel een paar namen die voorgaan in de revolutie. De belangrijkste is de HTC Vive, waarvoor je de toepassingen bij Steam kan downloaden.

We staan op de drempel dat het bij het grotere publiek gaat doorbreken. Je moet er nog wel even voor in de buidel tasten. Naast een bril heb je ook nog een stevige computer nodig die in staat is om alles te kunnen draaien. Microsoft heeft ook weer een grote stap gezet met de nieuwste versie van de HoloLens, een bril die gaat over ‘Augmented Reality’.

Momenteel werken bedrijven en ontwikkelaars aan allerlei toepassingen. Bron: tweakers.net / htcvive.com / microsoft.com

‘Haatzaaiende teksten binnen 24 uur van sociale media af’

Facebook, Twitter, YouTube en Microsoft hebben met de Europese Commissie een nieuwe richtlijn ondertekend die ervoor moet zorgen dat haatzaaien op de platformen eerder wordt aangepakt.

Het is de bedoeling dat meldingen die bij de bedrijven binnenkomen zo veel mogelijk binnen 24 uur worden afgehandeld. “Dit akkoord is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat het internet een plek blijft waar ruimte is voor vrijheid van expressie en waar Europese waarden en regels worden gerespecteerd”, zegt Eurocommissaris Vĕra Jourová.

Facebook porn trojan virus

De vraag blijft wat wordt aangezien voor haatzaaien. En wat is het verschil tussen vrijheid-van-meningsuiting en haatzaaoen? Dat zullen de bedrijven zelf blijven bepalen op basis van hun eigen richtlijnen. Bron: nos.nl »

Er is een groot verschil tussen wat mannen en vrouwen posten op Facebook

Misschien een onderzoek in het kader van ‘dat is een open deur’, maar het is toch leuk dat is onderzocht dat mannen en vrouwen anders communiceren op sociale media. Mannen en vrouwen verschillen van elkaar in interesses, in manier van uitdrukken en manier van communiceren. Uit een onderzoek van de Universiteit van Vermont blijkt nu dus ook dat er een verschil is tussen wat mannen en vrouwen posten op Facebook en dan gaat het vooral in het taalgebruik dat zij voor hun updates kiezen.

sociale media smartphone

De belangrijkste bevinding van het onderzoek was dat mannen en vrouwen taal op een andere manier gebruiken, waarbij vooral verschillen te zien zijn in de ‘warmte’ waarmee gecommuniceerd wordt. Vrouwen communiceren warmer, vriendelijker en meer gefocust op andere mensen. De updates gaan vooral over familie en vrienden. Mannen communiceren wat sociaal afstandelijker, onaangenaam en meer gericht op voorwerpen. Statusupdates van mannen zijn wat vijandiger en onderwerpen zoals sport en politiek komen regelmatig voorbij. Tegen de verwachting in bleken vrouwen wat assertiever te communiceren dan vooraf werd aangenomen. Bron: dutchcowboys.nl / journals.plos.org

Laat een reactie achter