Doelgroep bepalen voor je site

Belangrijke eerste vraag voor je een site gaat bouwen is de vraag voor wie de website is bedoeld. Wie is je doelgroep? Een goede kerkwebsite is eigenlijk voor twee groepen bedoeld en niet slechts één.

ongebruikelijke kerk

Twee doelgroepen

De eerste groep zijn mensen die de kerk (nog) niet kennen en die een plek zoeken waar ze naar toe kunnen gaan. Of zelfs zoeken naar wie God is. Dus je site moet dus antwoorden geven op hun vragen. Over wie en wat je kerk is, waar je moet zijn, maar ook wie God is…

De tweede groep zijn de mensen die bij je kerk horen. Zij zijn niet zo belangrijk als de eerste, omdat de site niet allerlei informatie moet geven die zij niet weten. Voor hen is het meer een plek om informatie vandaan te halen. Maak van je site dus geen gesloten plek voor je belangrijkste doelgroep! Alles op je site zegt iets over je kerk. Wat denk je dat het over je kerk zegt als er allerlei wachtwoorden nodig zijn om belangrijke info te vinden?

Antwoorden op vragen

Naast dat je site er netjes uit moet zien, is het nuttig als je site antwoorden geeft op de vragen die mensen hebben die mogelijk naar je kerk willen komen:

  • Is deze kerk apart, of zijn er ook gewone mensen?
  • Wat geloven christenen eigenlijk?
  • Waarom gaan mensen naar de kerk?
  • Waar is de kerk?
  • Hoe kan ik contact opnemen?
  • Hoe laat zijn de diensten?
  • Zijn er nog andere activiteiten die interessant voor me zijn?
  • Is er een programma voor kinderen?

Dit zijn andere antwoorden als dat de leden van de kerk zoeken, zoals:

  • Wie preekt er komende zondag?
  • Wat staat er op het leesrooster?
  • Is de bidstond op dinsdag of woensdag?

Conclusie:

Je site bouw je voor twee doelgroepen: potentiële bezoekers en mensen die bij je kerk horen. Je maakt je site in de eerste plaats voor mensen die de kerk (nog) niet kennen.

Bron foto: woolennium

Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties