Skip to content

Ik lekker in de hemel, de rest helaas niet

3 min leestijd

Er zijn van die vragen die me meer dan gemiddeld bezighouden. Zoals deze kwestie die iemand me voorlegde waarin hij vertelde niets meer met God, de Bijbel en het christelijk geloof te maken te willen hebben omdat de consequentie van zijn geloven, zoals dat hem werd geleerd, is dat hij dierbare vrienden en familie niet meer zou zien als hij, als geredde ziel en christen, naar de hemel zouden gaan. Dan maar geen hemel. En ik snapte het.

Wat zou jij kiezen?

Als je zou moeten kiezen tussen twee dingen, wat zou jij kiezen?

  1. Optie 1 is tot in de oneindigheid op je lauweren rusten in een hemelse heerlijkheid, maar je weet dat je vrienden elders zijn, een rotte plek, een vreselijk oord, en dat je ze nooit meer zou kunnen zien.
  2. Optie 2 is tot in de oneindigheid in een nare plek zijn, samen met je vrienden en geliefden.

Wat zou jij kiezen? Is in zo’n gedachte een keuze voor de hemel niet harteloos en egoïstisch?

Dit zijn serieuze vraagstukken die ik op me afgevuurd krijg in privé gesprekken. Vaak nadat ze tegen muren en dichte deuren zijn opgelopen toen ze vragen als deze probeerden te stellen in hun kerk.

Een simpele reactie zou zijn dat dit dan toch een ideale motivatie voor iedereen zou moeten zijn, om iedereen te proberen te bekeren, zodat je ze niet zou moeten missen. Maar goed, in de praktijk is dat bij sommige echt onbegonnen werk, dat bekeren. Zeker na wat sommige van hen hebben ervaren met gelovigen en de kerk aan beschadiging en teleurstellingen.

Liever niet zulke antwoorden

Nu kan je hier een antwoord op proberen te formuleren. Dingen als: in de eeuwigheid denk je daar allemaal niet meer aan. Nou, als je dat nu al weet, wat harteloos ben je dan nu zeker! Of dingen als: nou ja, dat is de consequentie van hun eigen keuze. Niet kiezen voor het geloof heeft dit als gevolg, daar kan ik dus niets aan doen. Of wat dacht je van iets als: nou ja, als ze niet willen, dan toch niet? Ik heb in ieder geval mijn geweten schoon, want ik heb het tenslotte wèl verteld.

Consequenties van overtuigingen

Natuurlijk loop je hier tegen de consequenties van overtuigingen aan. Hoe denk je over dit leven en het leven nadat ons leven hier ophoudt? Zal er een definitieve afrekening komen? En hoe zal die afrekening dan verlopen? Hoe word je gered, en waarvan moet je eigenlijk worden gered? En als er een afrekening komt, is dat dan definitief of komt er nog een kans? En, denk je dat het wel eens heel anders zou kunnen zijn dan je zelf voorstelt?

Zou jij wel naar de hemel willen?

Terug op de vraag waar ik tegenaan liep. Ik snap dat het een onverdraagzame gedachte is voor iemand die de consequenties van een bepaald geloof begint te doordenken. En als ik zou moeten kiezen om de eeuwigheid plezierig door te maken terwijl mijn geliefden ergens wegrotten… ik weet niet of ik dit zou willen.

Wie kan me op weg helpen?

Wat zou jouw advies zijn aan de vragensteller die liever maar niet naar de hemel wil gaan?

11 reacties

  1. Jan op 03-11-2016 om 16:53

    Mijn advies aan de vragensteller zou zijn om het hele concept van hemel en hel eens grondig te overdenken en rationeel te bekijken. Geloof in een god die gaat over de beslissing hemel en hel is pure chantage. Jij niet geloven, jij branden in de hel! Denk eens aan een kroegbaas die de maffia op bezoek krijgt. Jij niet betalen voor bescherming, jij iedere week steen door de ruit. Pure chantage.

    Komt bij dat een eeuwigdurende straf per definitie onrechtvaardig is. Stel je voor dat je 80 jaar lang hier op aarde diverse rottigheden hebt uitgehaald. Je hebt gelogen en bedrogen en gaf geen zak om welke van de vele goden. Is het dan rechtvaardig om voor deze tijdelijke en eindige periode hier op aarde eeuwigdurend gestraft te worden? Eeuwigdurend? Bizar dat dit idee nog aanhangers heeft.

  2. Conny op 27-09-2016 om 10:41

    Het gaat er niet om of ik mijn geweten schoon heb. Tegenover vrienden hoop ik altijd dat ze tijd van leven mogen hebben om van mening of gedachten te veranderen.

    Ik ben erg blij met een Bijbeltekst als 1 Kor 7 vers 14: Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig..

    Ik heb moeite met de “beloning” of “straf” die ons wacht aan het eind. Waar is het goed doen om niet gebleven? Daar ging het toch om? Ik doe goed uit compassie niet opdat ik in een hemelrijk terecht kom.

    Hoe de hemel of de hel zal zijn? Tja ook dat weten we niet, maar ik vind dit Joodse verhaal altijd heel pakkend: http://www.wilmatepaske.nl/de-hemel-en-de-hel/

    Daarnaast heb ik het er ook met een atheist over gehad en we kwamen tot de conclusie dat het misschien wel een self-fulfilling-prophecy is. Als je zegt: er is niets na de dood heb je misschien wel gelijk net als wanneer je gelooft in een hemel.

    Dat is ook min of meer het beeld dat de Joden hebben. Na de dood ga je terug naar God maar je ziel hoort in je lichaam en dus zal je pas weer leven als Jezus (terug)komt op de laatste dag tot die tijd is er niets.

    Ik heb ook wel gedacht dat iedereen naar de hemel zou gaan, Jezus liefde en offer is tenslotte groot genoeg. Maar het idee dat ik dan op enig moment Hitler tegen het lijf zou lopen (om maar ’s wat te noemen) staat me nou ook weer niet aan. Kortom hoe langer ik erover nadenk, hoe ingewikkelder het wordt en hoe meer vragen er boven komen.

  3. Lukas op 25-09-2016 om 20:49

    Bij de hemel gaat het er niet om wie er zijn, maar alleen om altijd voor eeuwig bij god te mogen zijn en hem te eren.
    Als je dat niet aan staat dan denk ik dat je het in de hemel niet fijn zult vinden.
    Lees daarover het boek de grote scheiding van C.S Lewis dat gaat over mensen die in de heel zitten en op bezoek mogen gaan in de hemel en daar tot de conclusie komen dat ze er helemaal niet willen zijn.

  4. ine op 23-09-2016 om 20:53

    is de hemel wel een plaats?, ik denk dat de hemel de mens is vol van liefde, alleen maar liefde voor God en de ander. dat is hemels. de ander kennen maar niet in de zin van je kind of je partner. van een goede plek of gouden straten word niemand gelukkig maar als je alleen maar liefde voelt, dat is volgens mij de hemel.

  5. ine op 23-09-2016 om 14:50

    ik denk dat die andere plaats de mens is zonder liefde

  6. Hans A op 22-09-2016 om 17:04

    Misschien is de hel een tijdelijke verblijfplaats waar mensen die dat nodig hebben leren hoe ze moeten veranderen om bij God te kunnen komen. Hoe kan het anders ooit echt feest zijn als Jezus terugkomt? Een andere vraag die bij me opkomt: Zijn we in het hiernamaals nog wel dezelfde individuen als hier? Zijn onze vrienden en familie daar nog steeds onze vrienden en familie? Denk aan Matt.22:30.

  7. Peter op 22-09-2016 om 14:45

    De bijbel is duidelijk genoeg dat er alleen behoud is door Jezus. Waar de grens ligt tussen geloof en ongeloof, vind ik minder duidelijk. Jezus is gericht op behouden, niet op oordelen (Joh.12:47b). Ik troost me met de gedachte dat God liefdevol en rechtvaardig is en dus niemand ten onrechte verloren zal laten gaan. Ook al weet ik niet wat de uitkomst zal zijn, het komt wat mij betreft aan op het vertrouwen dat God doet wat goed is. De bijbel leert dat God wil dat alle mensen behouden worden (1 Tim. 2:4). Dat impliceert niet dat iedereen ook echt behouden wordt, maar dat is dus wel Gods bedoeling. Ik vind Jezus’ reactie op de man die naast Hem gekruisigd wordt, een hele geruststelling. De man vroeg alleen maar “denk aan mij, als U in het paradijs komt”. Voor Jezus was dat genoeg om hem te zeggen dat Hij diezelfde dag met Jezus in het paradijs zou zijn. Blijkbaar is een kleine opening voor Hem genoeg om iemand te behouden. Als God oordeelt dat iemand niet behouden is, dan heb ik er vertrouwen in, dat het echt niet anders kon.

    De reactie van die persoon die je aanhaalt vind ik wel vreemd. Waarom gaat hij liever verloren om bij zijn geliefden te blijven? Reageert hij op aarde ook zo? Stel dat een familielid, waar hij veel van houdt, een misdaad begaat en in de gevangenis moet. Gaat hij er dan ook bij zitten? Is het dan egoïstisch om zelf vrij te blijven? Dat vind ik toch tamelijk absurd!

  8. Timon op 22-09-2016 om 13:17

    Het dilemma gaat er van uit dat vrijwel alle vrienden/familie/etc naar de hel zullen gaan en voor eeuwig zullen branden. Maar hoe zeker kun je daarover zijn? We weten dat God zichzelf barmhartig en genadig noemt. We weten dat God eerder op beslissingen is teruggekomen in het Oude Testament omdat Hij het toch niet over Zijn hart kon krijgen en/of omdat mensen er om aandrongen.

    Het is mogelijk vergelijkbaar met het dilemma van Adam. Hij had net gezien dat zijn vrouw van de verboden vrucht had gegeten. Moest Adam nu God gehoorzamen en van de verboden vrucht afblijven, of moest hij solidair zijn en bij zijn vrouw blijven? Iedereen die van de verboden vrucht at zou sterven. Nu is dat toch allemaal wat anders gelopen als wat je op het eerste gezicht zou denken. We hebben ook geen flauw idee wat er gebeurd zou zijn als alleen Eva van de vrucht zou hebben gegeten en Adam niet.

    In het geschetste dilemma wordt een keuze gemaakt op basis van feiten die helemaal niet zo zeker zijn in mijn ogen. Maar uiteraard, deze interpretatie is wel mogelijk. En bij deze interpretatie is de conclusie helemaal niet zo raar. Ik zou echter toch meer gokken op het feit dat God daadwerkelijk barmhartig en genadig is.

  9. Mark op 22-09-2016 om 07:20

    Laat je geloof/ongeloof niet leiden door de hemel en/of de hel. Er zijn door alle christelijke geloofsgemeenschappen heen, honderden visies op de genade. Het zijn er echt zoveel dat het niet anders kan dan dat er geen een waar is. Zo ook wat in jouw en mijn hoofd rondspookt. Laat het gaan.

  10. Jonathan op 21-09-2016 om 20:23

    Zie hierboven ;-)

  11. Petra op 21-09-2016 om 19:49

    Ik kan gewoon niet geloven dat God, die van AL zijn kinderen houdt, iemand naar een plek stuurt waar Hij ze niet wil hebben.

    Zo blij dat je hier een blog over geschreven hebt!!

    Onze dominee heeft ook al een aantal keren gezegd dat als je niet in God geloofd, je in het hiernamaals eeuwig in de hel komt. En dan komt er achteraan; ‘maak nu je keus voordat het te laat is! U wilt toch ook in de hemel komen?’
    Wordt daar pissig van. Daar raak je toch geen mensen mee??

Laat een reactie achter





Scroll To Top