Boycott LifeCHurch.tv

YouVersion en innovatie

4 min leestijd

Boycott LifeCHurch.tv

Weer mooie presentaties gehoord vandaag en bijzondere ontmoetingen. Special guest was ondermeer Brian Russell, een van de mannen achter YouVersion (de meest gebruikte Bijbel applicatie wereldwijd) en LifeChurch.tv (een innovatieve manier om diensten te houden, ontstaan vanuit de gewone kerk). Er wordt veel gekeken naar deze kerk die te boek staat als een van de meest innovatieve kerken in Amerika. De senior pastor staat in de top 100 lijst van grootste tech influencers… En toch is voor hen de missie nog steeds gewoon de sleutel.

Brian sprak over het thema innovatie. Dat is best een ding hoor, op een conferentie als dit. We praten innovatie en hebben het over innovatie. Maar… innovatie is er alleen maar om je te helpen om je missie te volbrengen. Innovatie is geen doel op zich, niet iets om maar cool te zijn ofzo.

Bij het ontwikkelen van strategieën en hulpmiddelen heb je drie manieren waarop je dat kan aanpakken:

 

Imiteren

De realiteit is dat lang niet alles wat je doet innovatief is. Er is in de wereld van technologie en Internet heel veel imitatie en er wordt veel gekopieerd wat anderen hebben uitgevonden of bedacht. Je hoeft zeker niet altijd bang te zijn om goede dingen over te nemen. Waarom zou je alles zelf verzinnen?

Verbeteren

Hier gaat het om een bestaand concept of hulpmiddelen verbeteren, naar een hoger level brengen. Iets wat trouwens veel gebeurt en ook nodig is. Soms kan je het idee van een ander oppakken en het naar een hoger plan tillen omdat jij niet vastzit in een bepaalde manier van denken. Maar het kan zeker ook zo zijn dat een ander jouw idee oppakt om het naar een hoger plan te brengen.

Innovatie

Dit is iets (nieuws) introduceren alsof het voor de eerste keer is, een nieuw ding of een nieuwe methode. Wat betreft innovatie:

  1. Iedereen kan innoveren. LifeChurch.tv heeft ervoor gekozen om al hun materialen gratis aan te bieden. Ook hun uitgebreide Bijbel App is volledig gratis. Het is op 32 miljoen mobiele apparaten geïnstalleerd!! Dat is echt ongelofelijk. En toch kiezen ze ervoor om niets te vragen, geen advertenties te gebruiken. Wat YouVersion en Lifechurch.tv uiteindelijk zijn geworden was geen compleet nieuw idee. Allerlei bouwstenen van het complete concept waren er allang. De combinatie ervan en het gebruik, dat was nieuw, dat was innovatie!
  2. Beperkingen zijn goed. Want juist als je niet alles onbeperkt tot je beschikking hebt (zoals geld of mensen) dan ligt er ook kracht in. Er is een mooi verhaal achter het ontstaan van Lifechurch.tv. Het was geboren uit een moment dat de vrouw van de voorganger was bevallen in de nacht van zaterdag op zondag. Te kort dag om iemand in te schakelen om de dienst over te nemen. Het leidersteam verbood de voorganger om toch te gaan preken en ze besloten om de dienst van de zaterdag (die op video was opgenomen) op zondag uit te zenden… Hieruit zijn alle video preken ontstaan.
  3. Wees authentiek, wees jezelf. Er is iets in de nieuwe generatie dat ze onechtheid gelijk zien. Ze geloven je niet. Speel geen spel, speel geen mooi weer. Wees wie jij bent, doe je niet voor als iemand anders. Geen praatjes dus.
  4. Mislukking is geen opties (het is een essentieel onderdeel). Soms is er het gevoel dat je bij een bepaalde grootte van bediening, van kerk, van organisatie geen fouten meer mag maken. Maar fouten maken is een essentieel onderdeel in je hele leerproces! Er moet in kerken en in missionaire organisaties (en verder ook natuurlijk) een cultuur komen waarin je fouten mag en fouten moet maken. Probeer niet alles op alles te zetten om alles perfect te laten verlopen, dat zijn vaak de dingen die het tempo uit de ontwikkelingen haalt.

REAGEER: ben jij innovatief of is je organisatie of kerk innovatief?

Waardeer je dit artikel? Overweeg een kleine donatie. Voor een volgend kopje koffie tijdens het schrijven bijvoorbeeld.

PS: zie je een schrijfvoutje? Mail me ff!

Bedrag € -

[yarpp]