Harde werker of slimme werker?
Zou het uitmaken hoe je iemand motiveert? Ik kwam een interessant onderzoek tegen dat is gedaan onder 400 lagere school leerlingen. Allemaal kregen ze onder een opdracht een zin aan feedback. Dat kreeg ik ook altijd onder mijn repetitie, dus net even meer als alleen een cijfer.
De ene groep kreeg een compliment voor haar intelligentie, zoiets als “je bent hier erg goed in“. De andere groep kreeg een compliment voor haar inzet, zoiets als “je hebt erg je best gedaan“.
Gemakkelijk of moeilijk
Het vervolg was opvallend. Na deze opdracht mochten de kinderen kiezen uit een tweede opdracht. Een moeilijke, maar, zo werd erbij verteld, een waar je wel veel van kan leren. Of een gemakkelijkere, zoiets als ze al hadden gedaan.
Je zou zeggen dat die ene zin onderaan een opdracht niet zoveel uitmaakt, maar niets blijkt minder waar:
- Van de kinderen die een compliment kregen voor hun intelligentie koos het grootste deel voor de gemakkelijke opdracht.
- Van de kinderen die een compliment kregen voor hun inzet koos bijna 90% voor de moeilijke opdracht!
Kinderen die zijn gecomplimenteerd voor hun slimheid lijken niet te willen afgaan. Dus gaan ze het risico uit de weg. Terwijl de kinderen die een compliment kregen voor het harde werken gemotiveerd waren om verder te gaan.
Inzet telt
Over de toepassing hiervan kan je prima verder doordenken. Het lijkt wat mij betreft niet te gaan over wat je nu kan, maar over de weg die je bereid bent om te gaan. Wil je ervoor werken, ervoor zweten. Dat betekent dat ik niet kijk naar wat iemand kan maar wat iemand ervoor wilt doen.
Bron: “Praise can undermine motivation and performance” (pdf)
Waardeer je dit artikel? Overweeg een kleine donatie. Voor een volgend kopje koffie tijdens het schrijven bijvoorbeeld.
PS: zie je een schrijfvoutje? Mail me ff!
[yarpp]