Skip to content
selfie paus

Sociale media en #religie

3 min leestijd

Als er iets op sociale media niet opgaat is dat het achter de voordeur hoort. Privé en publiek lopen zo in elkaar over. Van religie kan je dan zeggen dat het achter de voordeur thuishoort als een soort privé aangelegenheid, niets is minder waar zodra #religie zijn uitingsvorm vindt in sociale media.

selfie paus

Nieuwe fenomenen

Fenomenen als Twitterdiensten, LinkedIn vieringen en Facebook kerken komen steeds vaker voor in de een of andere vorm. Als je wilt kun je live de een of andere religieuze bijeenkomst meemaken, liefst interactief. En… religie is niet meer beperkt tot een zondagochtend viering. Maar juist via sociale media blijkt religie een 24/7 aangelegenheid te zijn. En ronduit een hot issue.

[ba-column size=”one-half” last=”0″]Most followed world leaders[/ba-column]

[ba-column size=”one-half” last=”2″]World leaders and social media[/ba-column]

En Nederland?

Ik heb rond gezocht naar invloedrijke christenen in Nederland. Naast een aantal aan EO gelieerde tweeps komen er maar weinig aan een substantieel aantal volgers. En de EO toppers hebben niet direct een religieus profiel. Maar daarover later meer.

Laten kerken hier misschien iets liggen?

Ik denk zelf dat het niet zozeer het punt is voor de kerk, maar juist voor de voormannen en voorvrouwen, de dominees, de voorgangers, de christelijke inspiratiefiguren en identificatiefiguren, de christenen waar anderen zich aan willen spiegelen en zich door willen laten beïnvloeden.

Ingewikkelde dominees

Het ingewikkelde is dat de dominees hun online profielen vaak niet hebben gericht op de ‘gewone volgers’. Het is een gemixt profiel met vakinhoudelijke tweets (theologen-praatjes), persoonlijke tweets (kijk eens wat ik heb gegeten, en dat was een waardeloze voetbalwedstrijd) of politieke thema’s. Dat nodigt voor de ‘gewone tweep’ niet altijd uit om te volgen om geïnspireerd te blijven.

Waar is de Nederlandse @Pontifex

Wanneer staat de  Nederlandse Pontifex op? Niet letterlijk, maar vooral de duidelijke geloofsstem in de sociale media waar anderen zich mee kunnen verbinden.

Ik bedoel nu niet zozeer een idee als MijnKerk.nl die een inspiratie plek biedt aan mensen. Ik mis bij MijnKerk.nl de duidelijke overtuiging, een overtuigde Jezus boodschap, de woorden van Jezus die vertaald worden naar vandaag, de bemoediging en aanmoediging om kleur te bekennen en de troost die God biedt.

Lomp is oké

Sociale Media zijn soms lomp, weinig subtiel en zonder ruimte voor een zorgvuldige uiteenzetting van ideeën. Dat neemt met zich mee dat kleur bekennen soms heel zwart-wit is, duidelijk.

Verbazingwekkend hoeveel invloed de tweets van de paus hebben, hoe vaak deze worden gedeeld en besproken. Zijn tweets zijn verrassend duidelijk. Geloofsbelijdenissen en aanmoedigingen.

Een tweet van paus Fransiscus wordt gemiddeld 11,100 keer geretweet op zijn Spaanse account, 8200 op zijn Engelse account. Ter vergelijking, Obama wordt gemiddeld 2300 keer geretweet! Ik zal het maar niet over onze eigen minister president hebben.

Als je de tweets van de paus in een wordcloud zet komen deze woorden het meeste voor:  “God,” “Jesus,” “lives,” love,” en “let.” Ik zeg: dat is tenminste duidelijk en gaat ergens over.

Nederlandse Tweeps

Wie zijn de Nederlandse invloedrijke christenen op Twitter? Ik heb er een aantal bij elkaar gezocht. Als je aanvullingen hebt, heel graag. Ik twijfel een beetje, omdat de meeste tweeps hieronder niet een duidelijk religieus profiel hebben. Daar is niets mis mee, maar kunnen daarmee naar mijn gevoel niet beantwoorden aan de religieuze tweeps.











Heb je aanvullingen? Welkom!

En… wie wordt het?

Wat denk je, wie zou  de  Nederlandse @Pontifex moeten worden? Suggesties?

7 reacties

  1. harry op 02-11-2013 om 10:38

    Mooi stukje, al is geloof altijd 24/7 als het goed is :) er lijken wel steeds meer christenen zichtbaar online te komen en ik denk dat dat goed is.



  2. Ingrid op 01-11-2013 om 18:11

    @ottogrevink tweet de paus-tweets in het Nederlands. @ariederover heeft inspirerende tweets.



  3. dsmirjam op 31-10-2013 om 22:53

    Maar…hoe meet je invloed? Het aantal volgers zegt veel, maar niet alles. Het aantal retweets is een signaal, maar misschien ook niet meer dan dat. De tweets van @Pontifex worden door velen ontvangen (met nadruk ‘ontvangen’ – of ze altijd gelezen worden, kan ik niet controleren) en geRT, maar dat kan ook haast automatisch gebeuren: omdat het een tweet van de paus is, wordt ‘ie geRT, haast ongeacht de inhoud… Of ben ik nu erg argwanend… ;-)
    Je kunt ook beïnvloeden door het gesprek aan te gaan – meet het aantal replies… Daar blinken jouw voorbeelden niet echt in uit…



    • Wouter van der Toorn op 31-10-2013 om 23:07

      Is wel een goed punt. Er zijn weinig goede voorbeelden. Ik weet wel dat Ds. van der Veer toegewijd is om op alles persoonlijk te reageren. Op een bepaalde schaalgrootte lukt dat niet meer. Soms is een RT wel een teken van verbinding, van kleur bekennen en daarmee op een nieuwe manier getuige zijn. Gesprek is het mooiste. Maar er moet dan wel wat te praten zijn.



    • dsmirjam op 31-10-2013 om 23:13

      Ja ja…ik weet het…mijn gesprekken gaan nergens over… ;-)



  4. jknentjesJK op 31-10-2013 om 22:31

    Leuke zoektocht. Wel wat verwarrend dat er twitterhandles van organisaties tussen de mensen staan. Zou ik niet doen. Helemaal niet de twitteraccounts die door stagiairs worden bijgehouden… ;)



    • Wouter van der Toorn op 31-10-2013 om 22:35

      Heb er wel aan gedacht. Maar dacht dat het anders zo’n heel klein lijstje blijft. Was meer om aan te geven dat er nu vooral iets komt uit de EO stal.



Scroll To Top