Clicky

Generic selectors
Exacte overeenkomst
Zoek in titel
Zoek in content
Zoek in artikelen
Zoek in pagina's
Filter by Categories
Bijbel
Communicatie
Creatief
Films
Geek
God
Inspiratie
Internet
iPad
iPhone
Jongeren
Kerk
Leiderschap
Mac OS X
Persoonlijk
Preekkunst
Social Media
Tech
Verhaal
wordpress

Welke cijfers zijn belangrijk voor je website

3 juli 2014

Als je online actief bent kan je niet zonder statistieken en allerlei getallen. En je kan nogal wat meten. Als je Google Analytics, Clicky, WordPress statistieken of een andere statistieken platform gebruikt krijg je wel heel erg veel cijfers voorgeschoteld. Welke internet statistieken zijn nu echt belangrijk? Hier een aantal daarvan op een rijtje.

internet statistics

1. Unieke Bezoekers

Het aantal individuele bezoekers naar je site in een bepaalde periode. Je zult zien dat marketinginspanningen hier direct invloed op hebben. Het gaat hier dus niet om het aantal hits. Daar kan je wel snel hoge getallen mee krijgen, maar zegt eigenlijk maar erg weinig. En tellertjes op je website zijn wel heel erg 1998!

2. Terugkerende Bezoekers

Het percentage bezoekers dat terugkeert op je website. Dit zijn loyale bezoekers. Een normaal percentage ligt rond 15%. Als je minder dan 10% terugkerende bezoekers hebt, dan moet je je afvragen of mensen wel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Op deze site is 21% van het verkeer terugkerend bezoek.

3. Bounce Rate / weigeringspercentage

Het percentage bezoekers dat je website verlaat zonder enige andere interactie te hebben. Dus mensen die komen en daarna de terugknop gebruiken of het venster van de browser sluiten. Het kunnen natuurlijk ook lezers zijn. Al moet je je afvragen of je dan wel goed heb nagedacht over de doelstelling van je website. Een kleine aantekening hierbij: de definitie van bounce rate verschilt per platform. Dus de bounce rate in Google Analytics kan anders zijn dan in Clicky. Een oorzaak kan ook liggen in het feit dat je een onduidelijke structuur hebt, geen doorklik mogelijkheden, geen gesuggereerde links, of dat je website geen heldere menu structuur heeft.

4. Direct Verkeer

Je bezoekers die direct komen door de URL van je website in de browser in te voeren, of door een bladwijzer te gebruiken of op een link in een document of email te klikken. Als je bijvoorbeeld een effectieve email marketing hebt kan je hier een hoog percentage hebben. Of je hebt hele trouwe bezoekers. Op deze site ligt dit op ongeveer 15%.

5. Organisch verkeer

Verkeer op je website dat komt door de zoekresultaten in de zoekmachine. Dit zijn niet betaalde bezoekers. En dus resultaat van een goede plek in de zoekresultaten. Idealiter komt 40 – 50% van je bezoek op deze manier op je website. Op deze website is dat ongeveer 52%. Daar ben ik uiterst tevreden mee :)

6. Organisch Zoekverkeer Conversie

Het percentage van verkopen of andere voorgestelde acties die zijn ontstaan door een zoekactie in een zoekmachine. Er vanuit gaan de dat je website een doelstelling heeft kan je dus ook een conversie meten. Wil je iets verkopen, dan is dan eenvoudig. Wil je bijvoorbeeld dat mensen contact opnemen, zich abonneren, oid… je kan het allemaal meten.

7. Landingspagina Conversie

Het percentage van verkopen of andere voorgestelde acties die komen via een landingspagina. Een landingspagina is de pagina waar mensen op terecht komen. Eigenlijk komen er steeds minder mensen via een voorpagina op een website terecht en zou iedere pagina dus een landingspagina kunnen zijn. Een landingspagina zou je dan ook moeten optimaliseren om een zo hoog mogelijke conversie te bewerkstelligen.

8. Belangrijke Sleutelwoorden

De sleutelwoorden die het organische verkeer naar je website leiden. Wat zijn de thema’s waar jij wat over te zeggen hebt en hoe goed doen deze het. Hoeveel mensen komen door deze sleutelwoorden op je website. Google Webmaster Tools kan je hier trouwens goed bij helpen.

9. Inbound Links

De links die via een andere website komen (niet een zoekmachine) die direct naar je website leiden. Dit kan erop wijzen dat je website goede informatie heeft, aangezien ernaar verwezen wordt. En als je informatie dus wordt gedeeld. Let op, link-ruilen is echt iets heel anders (en raad ik ook heel erg af). Het gaat hier over verwijzingen in bijvoorbeeld artikelen, overzichten, tips, etc.

Tenslotte, ik ben zelf groot fan van Clicky als analytics-tool aangezien ik hier de getallen op de meest eenvoudige manier boven tafel kan krijgen.

Bronnen: socialmediatoday.com / Google Webmaster Tools

Wouter van der Toorn
Media Innovator & Art Director bij Jesus.net. Mijn tijd vul ik met nieuwe media, God, geloof, muziek, films. Over al deze zaken publiceer ik op mijn blog.
0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welke cijfers zijn belangrijk voor je we…

door Wouter van der Toorn Leestijd: 3 min
0