Psychologie en web ontwikkeling

Er wordt heel wat onderzocht en er wordt ook heel wat onderzoek gedaan naar het menselijk brein en functioneren van het brein. Je kan er zeker je voordeel uithalen! Deze onderzoeken over de relaties psychologie en web ontwikkeling kwam ik tegen:

1. Teveel keuze opties leidt tot geen keuze

Professor Iyengar onderzocht de kunst van kiezen (lees het hele onderzoek) en de conclusie is: teveel keuze opties leidt tot minder keuzes die uiteindelijk gemaakt wordt. Als mensen teveel opties voorgeschoteld krijgen is de reactie: ze kiezen helemaal niets. Dat lijkt in het brein zo te zijn geprogrammeerd: je brein wilt een veilige keuze maken.

De les voor web ontwikkeling? Zorg dat er niet teveel opties zijn voor je bezoekers (met de nadruk op het te van veel). Dat demotiveert meer dan dat het mensen motiveert.

2. Brede tekst leest sneller maar smaller is leuker

Dit klinkt tegenstrijdig. Het heeft ermee te maken dat een smallere tekst kolom meer uitnodigt om te gaan lezen. Pas nadat ze zijn gaan lezen gaat het pas op dat tekst dat meer breedte gebruikt sneller wordt gelezen. Het onderzoek werd gedaan door Mary C. Dyson “How Physical Text Layout Affects Reading From the Screen“.

kijk links

Een trucje dat nogal eens wordt uitgehaald is te starten met een afbeelding aan de rechterkant van de tekst kolom aan het begin van je artikel. Dan heb je automatisch een smallere tekst kolom. Als je de bezoeker eenmaal aan het lezen heb, dan kan je gebruik maken van een bredere tekst kolom.

3. Titels doen meer dan plaatjes

Dit lijkt niet helemaal logisch, maar uit onderzoek (Eyetrack III) blijkt dat grotere titels en koppen meer aandacht opeisen dan plaatjes. Dat is ondertussen al in heel wat websites doorgevoerd. Oftewel, je titels zijn je belangrijkste element van je site. Nog meer dan je afbeeldingen.

Uit onderzoek blijkt dat mensen eerst de titels en sub kopjes scannen voordat ze andere tekst lezen en plaatjes bekijken.

4. Onderschriften bij plaatjes belangrijk in het artikel

De onderschriften, bijschriften, titels bij plaatjes en afbeeldingen zijn een belangrijke inhoud die mensen lezen in je artikelen, blijkt uit het boek “Cashvertizing“. En als je het goed wilt doen, dan doe je dat consistent in je artikelen. Het heeft te maken met hoe mensen kijken en scannen door de inhoud van je artikelen. De bijschriften zijn snel te lezen en mensen hebben kunnen zo snel door je artikelen scannen.

naar beneden kijken

5. Mensen volgen de kijkrichting van andere mensen

Mensen houden van grote, duidelijke foto’s van andere mensen. En, dat zit blijkbaar zo in ons gebakken, ze kijken met de ander mee. Dat doen ze zelfs bij een foto, zo blijkt uit onderzoek. Waar kijkt iemand naar? Daar kijk je automatisch ook naar. Trouwens, pijltjes werken ook zo, maar dat is niet zo verrassend lijkt me.

Deze onderzoeken vond ik trouwens bij elkaar gebracht op inspiredm.com »

Gewoon doorlezen:

Wouter van der Toorn
Media Innovator / Art Director bij Stichting Agapè en het Jesus.net Internet project en Internet pastor. Mijn tijd vul ik graag met nieuwe media, de Bijbel, muziek, films. Over al deze zaken publiceer ik hier op mijn blog. Lees meer »
Wouter van der Toorn

@creatov

Media Innovator (http://t.co/mVdjIZhvSs) | Online Pastor (http://t.co/K61b6AVlA2) | Jesus Freak | Spreker | Blogger | WordPress | Live life to the max
@dhrP_Kuipers het lijkt me meer dan duidelijk in 140 tekens. - 1 uur ago
Wouter van der Toorn
Tagged with →  

Reageer op het artikel of andere reacties: