Zoekmachine Optimalisatie

Afbeeldingen en SEO

2 min leestijd

Ken je de kunst van zoekmachine optimalisatie (in het Engels meestal aangeduid als SEO, Search Engine Optimization)? Het komt in de kern hierop neer dat je website optimaal zichtbaar en vindbaar is in zoekmachines als Google, Bing en anderen. Er zijn bedrijven die grof geld verdienen, of in ieder geval proberen te verdienen, aan het optimaliseren van sites van bedrijven. Nu is de grootste kunst van zoekmachine optimalisatie gemakkelijker en dichterbij dan je dacht: gewoon eerlijke en goede content, heldere titels, duidelijke links, etc.

bijbels in zoekresultaat images.google.nl

In de praktijk blijkt dat zoekopdrachten op afbeeldingen ook een grote bron van verkeer op je site kunnen zijn. Dat werkt ook zo deze site (creatov.nl) bij het zoekwoord “bijbels”. Zoek in images.google.nl op bijbels en resultaat 2 en 11 (aangeduid met de pijlen) komen van deze site. Zo zijn er nog veel meer hoog in de resultaten in Google met andere zoektermen. Hoe dat komt? In ieder geval is er een duidelijke match in de afbeeldingen, de titels en de tekst.

Er zijn een aantal zaken die je altijd zou moeten doen om optimaal gebruik van te maken van verkeer vanuit deze bron (natuurlijk mag je bediscussiëren of dit wenselijk is, ik ga er vanuit van wel):

  • Afbeeldingen een heldere bestandsnaam geven
  • Altijd een titel aan de afbeelding geven in je website (title=)
  • Altijd een vervangende tekst aan de afbeelding hangen (alt=)

Hieronder zie je hoe dat in WordPress kan worden ingevoerd. Het voorbeeld in de afbeelding hierboven. De titel wordt in de html code als volgt weergegeven: title=”bijbels in zoekresultaat images.google.nl”. De Vervangende tekst op de volgende manier alt=”bijbels in zoekresultaat images.google.nl”. Deze laatste wordt bijvoorbeeld getoond als je afbeelding om een of andere reden niet kan worden geladen. Daarbij zijn beide elementen belangrijk voor mensen met een visuele beperking.

Titel en Vervangende tekst afbeeldingen in WordPress