lettertypen en geloofwaardigheid

Lettertypen en geloofwaardigheid

2 min leestijd

lettertypen en geloofwaardigheid

Sommige lettertypen zijn meer geloofwaardig dan andere. Errol Morris (schrijver en filmmaker) deed een experiment op de website van The New York Times. Aan 45.000(!) lezers is gevraagd wat ze vonden van een quote die ging over hoe waarschijnlijk een fatale inslag van een astroïde op aarde zou zijn. Niet dat hij hierin geïnteresseerd was, maar hij deed een experiment. Hij gebruikte namelijk vijf verschillende lettertypes.

Het resultaat

Wie vond deze quote geloofwaardig? Dat maakt op zich niet uit, maar wat bleek: bij gebruik van Baskerville vond gemiddeld 1.5% de quote geloofwaardiger (dat is statistisch een significant verschil). Nu had ik wel verwacht dat Comic sans het laagste zou scoren (er zijn genoeg Comic sans grappen te vinden), maar er is niet zo’n groot verschil tussen Comic sans en de overige drie gebruikte fonts. Ik twijfelde daarom even of ik het gebruikte font op mijn blog nog wel zou moeten gebruiken. De body tekst is namelijk Georgia voor de body tekst.

lettertypen en geloofwaardigheid

Simpel lettertype

Het kiezen van het juiste lettertype zegt veel over de geloofwaardigheid van je website. Dat blijkt uit onderzoek. Wat uit een ander onderzoek ook nog eens blijkt is dat gebruik maken van eenvoudige fonts beter is. Het gemak van het lezen en daarmee het tempo van het lezen gaan aanzienlijk omhoog. Pas daarom op met fancy lettertypen. Tenzij je het niet erg vind dat mensen afhaken. Mensen blijken al af te haken bij het zien van veel en lastige tekst.

Groter

Er lijkt daarbij ook een trend te zijn van grotere lettertypes. Niet meer standaard 12px, maar eerder 14px – 16px. Het resultaat van je website wordt negatief beïnvloed bij kleinere letters. Hier gaat hetzelfde principe op als bij ingewikkelde lettertypes: mensen haken zelfs al af voordat ze zijn begonnen. De grotere letters heb ik trouwens ook doorgevoerd op mijn website.

Check

Welk lettertype/font gebruik jij op je website? Is dat een bewuste keuze?

Bron: The New York Times / neurosciencemarketing.com

1 reactie

  1. Wouter van der Toorn op 09-10-2012 om 07:47

    O ja, dit is een leuke: “When good people choose bad fonts” http://youtu.be/ULb_xtz_SE0