sociale media planning

Je hebt een sociale media planning nodig

2 min leestijd

sociale media planning

Hoewel sociale media vloeibaar lijkt te zijn, het is goed om sociale media te plannen. Zeker als je er als organisatie of kerk mee bezig bent. Zo kan je het maximale halen uit de mogelijkheden die je hebt om te communiceren met je community. Dit zijn goede redenen voor een goede planning:

  1. Je kan je boodschap versterken
    Als je een goede planning hebt dan kan je je boodschap beter over laten komen. Er zijn momenten dat je een aantal zaken wilt herhalen, of wilt noemen. 
  2. Je krijgt betere content
    Het kost gewoon tijd om goede content te maken (filmpjes, foto’s, tekst, quotes, etc). Als je daar dan ook de tijd voor neemt komt het zeker de inhoud ten goede en kan het beter worden gedeeld.
  3. Je wordt pro-actief in plaats van reactief
    Het is altijd al druk-druk-druk. Zonder planning kan het onderhouden van je sociale netwerken er zomaar bij inschieten en krijg je het bekende pieken van gebruik van sociale media. Maar daarbij ook de perioden dat er weinig gebeurt. Zorg dat je je sociale media plant. Zo weet je ook waar nog aan gewerkt moet worden.
  4. Helpt je om door te gaan
    Het bijhouden van sociale media schiet er snel bij in als de nieuwigheid eraf is. Een plan helpt je om niet te hard van stapel te lopen, maar om in een passend tempo het ook vol te houden.
  5. Voortdurende aanwezigheid
    Het werkt niet goed als je incidenteel iets post. Je kan er niets mee, je kan niets opbouwen. Als je een regelmatige stroom van informatie hebt, dan word je ook interessanter om te volgen. Daarbij, je kan ook het werk verdelen in je team.
  6. Je kan ff ontspannen
    Met een planning weet je wat het gewone is. Als dat geregeld is, dan kan je gewoon ontspannen. En als er wat gebeurt kan je altijd even extra gas geven. Maar… een planning helpt je gewoon in de rust te blijven

Hoe je een planning maakt moet je even uitzoeken. Het is helemaal niet verkeerd om een weekplanning te maken met je verschillende kanalen die je wilt gebruiken. Zorg daarbij voor een gezonde media-mix en dingen die goed passen. Heb je bijvoorbeeld het komende weekend een feest, zorg dat je in de tijd tevoren ernaar toe werkt.

PS: wie heeft ervaring met een sociale media planning voor een team? Hoe heb je dat geregeld?

Waardeer je dit artikel? Overweeg een kleine donatie. Voor een volgend kopje koffie tijdens het schrijven bijvoorbeeld.

PS: zie je een schrijfvoutje? Mail me ff!

Bedrag € -