Opkomst van de @-pastor

2 min leestijd

De Amerikaanse onderzoeksgroep Barna deed onderzoek naar het nieuwe fenomeen: de @ pastor. Voorgangers, dominees die actief zijn in sociale media. Zij horen bij de nieuwe beïnvloeders. En eerlijk gezegd, de christelijke stem is toch best goed vertegenwoordigd.

21% van de predikanten (USA) zegt dat hun kerk gebruik maakt van Twitter (dat was in 2011 nog maar 14%). En gebruik van Facebook door de kerken is de laatste 2 jaar gegroeid van 57% naar 70%.

De sociale predikant

Van de voorgangers zelf maakt 23% gebruik van Twitter, 66% zit op Facebook, 22% heeft een persoonlijk blog.

Rise of the @ Pastor

Twitterende voorganger

Het lijkt erop dat voorgangers van grotere kerken ook vaker twitteren. Een interessant fenomeen trouwens. Daarnaast zijn er maar weinig 65+ voorgangers die Twitter gebruiken.

De groei in Twitter is opvallend. Het wordt ook steeds meer gezien als nuttig communicatie middel in de rol die de kerk in de samenleving wil spelen. Het is dus communicatie en beïnvloeden. Dat is zowel intern als extern.

Impact van Sociale Media

Sociale Media gaat steeds meer een rol spelen. Kerken nemen de sociale media platforms steeds vaker mee in hun planning. 65% van de voorgangers denkt dat sociale media een belangrijk deel van hun bediening zal zijn in de komende 2 jaar. Daarnaast denkt die andere een-derde van de voorgangers dat de rol van sociale media een beetje wordt overschat. Het lijkt in het onderzoek erop dat het vooral de 65+ voorgangers zijn die wat sceptisch tegenover sociale media staan.

Huiswerk voor kerken

Een van de dingen waar zeker nog niet veel kerken klaar voor zijn is dat juist sociale media gaat om het principe waarin je in gesprek bent, twee richtingen dus. Terwijl juist hier een enorme kans ligt in de plek die de kerk kan veroveren in de stad en in de sociale media: een open gesprek waarin luisteren, vragen en ideeën uitwisselen belangrijk zijn. Twitter en Facebook zijn dus geen plek om te preken, maar zijn vooral een plek voor gesprek.

Uiteindelijk kan het goed gebruik van Sociale Media meer transparantie brengen in de kerken en hun leiders en voorgangers.

Bron: barna.org »