Skip to content
Tweetwaardige preek

Tweetwaardige preek

2 min leestijd

Er is onderzoek gedaan naar de tweetwaardigheid van toespraken, speciaal in het kader van prinsjesdag. Eerder werd dat al gedaan naar bijvoorbeeld de toespraken van president Obama. Hoe komt het dat sommige toespraken zo goed worden ontvangen en wat kan je daarvoor doen.

Tweetwaardige preek

Wat nu als preken wat meer tweetwaardig zouden zijn. Ja, het kan zijn dat mensen je boodschap gaan delen via sociale media. Maar dat is zeker niet het doel op zich. Het doel is dat de boodschap die je wilt overbrengen ook daadwerkelijk overkomt en blijft hangen. Daarin kan een tweetwaardige preek zeker aan bijdragen.

Welke tips kan je ter harte nemen? Hier een aantal tips voor sprekers. Het gaat om bepaalde communicatie stijlen die in de toespraken:

  1. Wat wil je dat ze na 2 weken nog weten?
    Dit is de belangrijkste voorvraag die je helpt om een goede focus in je preek te maken. Het antwoord daarop kan je in een tweet samenvatten. En als je dat toch hebt, waarom zou je dat ook niet na afloop van je preek ook letterlijk tweeten of delen? Anderen kunnen je boodschap dan ook weer retweeten en delen.
  2. Woordherhaling
    Een herhaling van woorden zorgen ook dat je meer positief hierover wordt. Wat is het ene thema, het woord dat een sleutel is in je betoog? Zorg dat je deze gebruikt op een zinvolle manier. Je kan hier ook prima een #hastag voor gebruiken trouwens.
  3. Drieslag en contrast
    Een drieslag is een opsomming van drie elementen. Dit liefst met een sterke uitsmijter als laatste.¬†Bijvoorbeeld: “Ik kwam, ik zag, ik overwon.” Een contrast wordt ook veel gedeeld. Dus het een tegenover het ander, het verschil van links met rechts, voor en tegen, wel of niet doen. En wat minder wordt gedeeld zijn de metaforen, de verhalen die je vertelt. Deze kan je niet zo eenvoudig delen via sociale media.

Er zijn vast nog meer tips. Wie ze?

Scroll To Top