Biertje-met-vrienden

Vreetzak en zuiplap

6 min leestijd

Ieder mens volgt een overtuiging. Ieder mens heeft zijn verhalen die bepalend zijn voor hoe de wereld bekeken wordt. Of het nu een religieus verhaal is of een liberaal verhaal, of een verhaal van rechten van de mens of een klein verhaal van het ontworstelen uit een onderdrukking of achterstand. Vaker onbewust dan bewust ervaren we onszelf als speler in een van de verhalen en het bepaalt mede onze acties. We strijden tegen het overduidelijke kwaad maar zijn ons niet altijd bewust dat wàt wij zien als het overduidelijke kwaad wel erg te maken heeft met het verhaal waarin we onszelf zien.

Politie

Het is ook eenvoudig om de wereld eenvoudig onder te verdelen in een deel wat klopt en een stuk dat uit is op ons ongeluk. In het ene verhaal is de politie een beschermer, in het andere verhaal is de politie een ultieme vijand.

In het ene verhaal is gelijke kansen voor iedereen een prachtige evangelie om te volgen, in het andere verhaal druist dit streven in tegen zelfbeschikking en de self-made-man.

Hoe kijk jij?

Het bewust worden van het verhaal waarin je leeft, kan behoorlijk confronterend zijn. Er zijn zoveel onbewuste overtuigingen. Waarom vind je bijvoorbeeld dat het belangrijk is om het eigen volk belangrijker te achten dan de vreemdeling die aan de deur klopt? Of waarom vind je bijvoorbeeld dat criminaliteit harder bestraft moet worden? Waarom geef je geld aan het ene doel en waarom niet aan het andere? En hoe komt het dat je onzeker wordt in de ene situatie?

Religieuze overtuigingen

Het is opvallend hoe vaak religieuze overtuigingen worden losgetrokken van het alledaagse leven. Religie is voor de binnenwereld van de mens. Religie is voor achter de voordeur. Het is echter een misconceptie van in ieder geval de Jezus die christenen zeggen te volgen. Niet voor niets werd deze Jood gezien als een staatsgevaarlijke revolutionair.

Dat explosieve, die totaalvisie op wereld en maatschappij, dat hoort niet thuis achter de voordeur. Maar het revolutionaire behelst vaak hele andere thema’s dan je zou kunnen denken. Want het lijkt alsof de thema’s van deze Jezus heden ten dage horen te gaan over ingewikkelde zaken als abortus, euthanasie, zondagsrust en recht op speciaal onderwijs.

’t Gaat over iets anders

Nu moet je weten dat het niet of nihil gaat in de boodschap van deze Jezus over deze stereotype christelijke thema’s. ‘k Vermoed dat het zo fijn is om het erover te hebben, omdat het vooral gaat over wat je anderen wilt opleggen in plaats van dat het een boodschap is die je naar jezelf moet spiegelen en die je uitdaagt om andere keuzes te maken.

Jezus is, naast dat hij regelmatig bijzondere dingen deed en interessante zaken had te vertellen, ook erg vaak aan rijkgevulde tafels te vinden. Hij krijgt zelfs een bijnaam: een veelvraat en een dronkelap. Hij stond bekend bevriend te zijn met hoeren en foute ondernemers.

Kijk, daar hoor je gewoon te weinig over. Daarbij had deze Jezus het erg vaak over bezit en de neiging om jezelf te verrijken. Hij had een visie op de zorg voor mensen die hulp nodig hebben omdat het ongeluk hen trof. Hij had een visie op het herstellen van vrede door vergeving. Hij had een visie op het leven als totaal.

De echte revolutie

‘k Heb de indruk dat de echte revolutie die dreigde was dat het een totaal andere economie nastreefde. En dat met die andere economie ook de oude invloedssferen anders zouden worden. Als de macht van het grote geld geen grip meer heeft op een samenleving, hoe moet je dan voor elkaar krijgen wat je wilt?

Wat nu als het streven om altijd maar meer welvaart te verwerven niet meer werkt en onderdanen er niet meer door worden geraakt? Wat nu als je invloed als nationalist met het streven van een sterke nationale identiteit opeens ophoudt omdat je onderdanen een andere identiteit hebben gevonden, van een werkelijkheid die alles lijkt te overstijgen? Wat nu als je mensen niet aan je bindt door eindeloze schuldenlasten, maar hen bevrijdt van schuld, hoe moet je dan je zeggenschap en macht vasthouden?

Dìt is een economie die anders functioneert. Het is een economie van genoeg voor iedereen. Een economie van vergeving. Een economie van ieder voor allen.

De confrontatie met mijn overtuigingen

Natuurlijk werkt deze Jezus-boodschap ook als een spiegel op mezelf. Het daagt me uit om andere keuzes te maken. Hoe draag ik bij aan een wereld die eerlijker is? En wat kan ik doen om deze wereld zachter te maken en minder egoïstisch. Wat moet ik doen om de wereld voor iedereen mooier te maken?

De religieuze boodschap is niet bedoeld om een ander mee om de oren te slaan, of een ander op te leggen. Niemand zit te wachten op betweterige gelovigen die zich superieur vinden ten opzichte van anderen. Niemand zit te wachten op een religie die zichzelf alle vrijheid toedicht (in de leefregels die ze zichzelf hebben opgelegd) en van hun omgeving verwachten dat deze gedwee hun ideeën volgen.

De religieuze boodschap is niet bedoeld om een ander mee om de oren te slaan…

De religieuze boodschap is bedoeld als een spiegel voor jezelf. Een weg om te volgen en een overtuiging die van jezelf vraagt om keuzes te maken. Het wordt niet gevraagd van de wereld om je heen. Sommigen verwachten een moment dat je als mens ergens rekenschap zou moeten geven. Als dat er überhaupt ooit komt dan zal het zijn welke keuzes jij hebt gemaakt. Er zal geen rekenschap worden gevraagd wat de mensen om je heen hebben gedaan.

Een van mijn stress puntjes

Even een post scriptum. Er is namelijk iets met die Jezus waar ik moeite mee heb. Kijk, ik ben geen zuiplap. Ik hou ook niet van feestjes. Grote groepen mensen vermijd ik het liefst. Het voordeel van gehele of gedeeltelijke lockdown is dat je een goed excuus hebt om de wereld lekker klein te houden.

Die Jezus heeft altijd maar veel mensen om zich heen. Regelmatig heel erg veel mensen. En àls hij in klein comité is, dan nog steeds heeft hij minimaal twaalf man om zich heen. Je zou er toch stress van krijgen!

Waardeer je dit artikel? Overweeg een kleine donatie. Voor een volgend kopje koffie tijdens het schrijven bijvoorbeeld.

PS: zie je een schrijfvoutje? Mail me ff!

Bedrag € -

Abonneer
Laat het weten als er
guest
5 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Nelianne
Nelianne
5 maanden geleden

Wat een geweldig goed stuk. Mijn gebed is dat er veel en veel meer christenen dit op deze manier zullen gaan zien.
Dan getuig je doordat je anders in de wereld staat.
Door de vrijheid die je dan hebt.
Dat heeft iets aantrekkelijks.

Groetjes,

Nelianne.

Nico
Nico
5 maanden geleden

De religieuze boodschap is niet bedoeld om een ander mee om de oren te slaan…
Dit is een hele goeie! Wordt maar al te vaak gedaan; ook door mij! Dank voor dit inzicht!


Barend
Barend
5 maanden geleden
  1. Misschien ging Jezus ook daarom af en toe alleen de stille eenzaamheid opzoeken, woestijn, berg, tuin etc. Even weg van alle drukte